30 éves a Škoda Favorit

Harminc évvel ezelőtt egy új korszak kapuján lépett be a Škoda a modern, ferde hátú Favorit bemutatásával. Az 1987. szeptember 16-án, a brnói Nemzetközi Gépipari Vásáron tartott premier fordulópont volt a nagy hagyományokkal rendelkező cseh vállalat számára. Korszerű formatervével és orrmotor-fronthajtás kombinációjával a Škoda Favorit a kategóriájában felvette a versenyt nyugati vetélytársaival. Az agilis, kompakt modell a raliversenyeken is remekelt.

“A Favorit jelölte a Škoda dinamikus fejlődésének kezdetét, amely a mai napig is tart” – mondja a Škoda vezérigazgatója, Bernhard Maier. “Bár a körülményeket mindennek nevezhetnénk, csak kedvezőnek nem, szenvedélyes és lelkes mérnökök egy csoportja olyan járművet alkotott, amely azonnal versenyképes lett a nyugati piacon. A Favorit progresszív koncepciója, valamint a fejlesztők szakértelme és tapasztalata mind döntő tényező volt, amik miatt a Volkswagen-csoport érdeklődni kezdett Csehszlovákiában a Škoda márka iránt az 1989-es bársonyos forradalom után” – teszi hozzá.

Škoda Favorit

A modern, orrmotoros és elsőkerékhajtású személyautó projektje a csehszlovák kormány 1982. decemberi döntése nyomán született. A megvalósításra kivételesen szűk határidőket szabtak meg: a fejlesztési fázisra mindössze két és fél évet adtak (1985 júniusáig) a gyártást pedig öt éven belül kellett elkezdeni. A csapat vezetője, a tapasztalt mérnök Petr Hrdlička magasan képzett és motivált dolgozókat vett maga köré, akik mély személyes meggyőződéssel láttak munkához. Legalább nem kellett mindent az alapoktól kezdeniük, miután a mérnökök korábban már foglalkoztak egy ilyen koncepcióval, és kifejlesztették az elsőkerékhajtású Škoda 780 prototípusát.

Modern technológia látványos külsővel: Bertone dizájn

A dizájn fontos szerepet játszott az új autó kedvező fogadtatásában. Az 1980-as évek eleji trendet követve a Škoda úgy döntött, egy olasz dizájnert bíz meg az új kompakt jármű formatervezésével. A Stile Bertone torinói stúdiót választották a ferde hátú, a kombi, a szedán és a kupé karosszéria-változatok, valamint többféle belső kialakítás kidolgozására. Emellett a dizájnstúdiót összesen 19 különféle formatervű prototípus építésére is felkérték. A Škoda főhadiszállásáról, Mladá Boleslavból egy külön csapat felelt azért, hogy a dizájn a sorozatgyártásban is megvalósítható legyen. A cseh mérnökök ezen a területen is nagyfokú kreativitásról és szakértelemről tettek tanúbizonyságot: a hátsókerékhajtású Škoda 120 modellel összevetve sikerült 405-ről 227-re csökkenteni a préselt alkatrészek számát. Továbbá, a 35 mm-rel rövidebb Favorit belső tere 85 mm-rel hosszabb lett, és a csomagtartó űrtartalma is meghaladta az elődjéét. Az új modell teljes értékű családi autó lett, és kiváló alapot nyújtott az utána következő kombi változat, a Škoda Forman fejlesztéséhez.

Sokrétű nemzetközi együttműködés

A Škoda team szoros együttműködésben dolgozott a prágai Motoros Járművek Intézetével (ÚVMV), ahol többek között szimulált próbaüzemeket is végeztek, amelyek összesen heti 100 ezer kilométer tesztvezetésnek feleltek meg. Később a prototípusokat valódi utakon is tesztelték, és több mint negyedmillió kilométert tettek meg velük. Közúti tesztekre az Alpokban és az olasz Riviéra szívében is sor került. A fékek hatékonyságát és megbízhatóságát Ausztriában a Grossglockner alpesi panorámaúton és a Turracher Höhe magashegyi útjain tették próbára. A fejlesztési fázis során a Škoda mérnökei több külsős specialistával dolgoztak együtt. A Porsche szakértői például a motorfelfüggesztés és az első futómű geometriájának kidolgozásában, valamint a belső zajszint csökkentésében működtek közre. A Favorit fejlesztésének végső fázisában többek között menetdinamikai teszteket végeztek a Porsche tesztpályáján Weissach-ban.

Az új modell “szíve” is jelentős figyelmet kapott. A már bizonyított négyhengeres OHV erőforrás került a Favorit orrába, 1289 köbcentiméteres hengerűrtartalommal, 43 kW (58 LE) vagy 46 kW (63 LE) teljesítménnyel. Eredetileg porlasztóval, 1993-tól pedig üzemanyag-befecskendezővel látták el. A Škoda az európai piacok magas igényeit is kielégítette a megbízhatóság és az új emissziós előírások terén; ehhez különösen ellenálló anyagból készültek a szelepülések, a dugattyúk acélmagot kaptak, kiváló minőségű hengerhüvelyeket, masszívabb hengereket és forgattyúsházat alkalmaztak, a motort edzett főtengellyel szerelték és számos további ponton optimalizálták.

Škoda Favorit

A nevezetes premier az 1987-es Nemzetközi Gépipari Vásáron Brnóban

A Favorit hivatalos világpremierjét 1987. szeptember 16-án ünnepelték Brnóban, ahol az Európa minden szegletéből érkező kíváncsi autósok és újságírók százezrei vették alaposan szemügyre az új modellt. Eredetileg korlátozott számú jármű készült Vrchlabíban típusjóváhagyásra. A teljes gyártást 1987 december elején indították el. 1988 augusztusától a Favorit sorozatot a cég központjában, Mladá Boleslavban is gyártani kezdték. Az első Favorit 136 L (de Luxe) típusú autókat 1988 negyedik negyedévében szállították ki a kereskedésekbe, ahol az induló áruk 84 600 csehszlovák korona volt.

A modernizált Favorit: folyamatos fejlesztések

Az 1989 novemberi “bársonyos forradalom” és a rendszer piacgazdaságra alakulása után hamar nyilvánvalóvá vált, hogy csak egy erős külföldi partner biztosíthatja a Škoda hosszú távú versenyképességét. Miután intenzív tárgyalásokat folytattak több érdeklődő féllel, a márka a Volkswagen-csoport tagja lett 1991 tavaszán. A Favorit a társulás után is kiváló alapnak bizonyult. Ekkortól a modellt továbbfejlesztették, úgy a technológia, mint a megjelenés és a minőség terén. Az első ráncfelvarráson átesett autó 1991-ben gördült le a gyártósorról, ezen az aszimmetrikusan elhelyezett emblémát a hűtőrács közepére helyezték. Az 1993 januári jelentős továbbfejlesztésre sok autóvezető a hatásos reklámkampány miatt emlékezhet: a Škoda 548 zászlót erősített a Favoritra – a kompakt autó minden egyes módosításához tartozott egy.

A sikeres módosításoknak köszönhetően a Favorit-széria képes volt tartani az ütemet a vásárlók növekvő igényeivel a biztonság, a komfort és a dizájn terén. Ez biztosította a típuscsalád folyamatos sikerét a nagy kihívást jelentő piacokon; Németországban 1990 és 1991 között szinte megduplázták az eladásokat. A Favorit és a Forman változat eladásai további lendületet kaptak az olyan különleges kiadások bemutatásával, mint például a Sport Line, a Black Line, a Marathon és az Excellent. 1987 augusztusa és 1994 szeptembere között 783 168 darab Favorit készült el. A Forman kombival és a haszonjármű kivitelekkel -mint a Pick-up – a Škoda összesen 1 077 126 darabot gyártott ebből a típusból, mielőtt a Škoda Felicia és a Felicia Combi átvették tőle a stafétát.

via skoda.hu


Címkék

Kapcsolódó tartalmak