A légzsák születése és tündöklése

Nem is olyan régen a közlekedésbiztonság egyik legmeghatározóbb eleméről, a biztonsági övről cikkeztünk. Azonban nem szabad megfeledkeznünk hasonlóan hasznos bajtársáról, a légzsákról sem. A kettő együtt forradalmasította a biztonságosabb közlekedésről alkotott képünket, és rengeteg emberélet menekült meg ezen eszközöknek köszönhetően.

Mercedes_Benz-S_Class_W126_mp35_pic_76840

Hatalmas lépés volt a biztonsági öv elterjedése, hiszen addig a legkisebb balesetek is könnyen tragédiával végződhettek. Azonban ez nem azt jelentette, hogy minden probléma egy csapásra meg is oldódott. A biztonság következő lépcsőfoka ismét minőségi javulást hozott a baleseti statisztikákat nézve, bár a légzsák is rögös és kátyús úton jutott el a megérdemelt hírnévig.

Története egészen az ötvenes évek elejéig nyúlik vissza, John W. Hetrick az Egyesült Államokban, Walter Linderer pedig Németországban szabadalmaztatta a „biztonsági párna szerelvényt”. Azonban hiába az egyedi ötlet, a korabeli légzsák nem volt elég gyors, ennek következtében pedig nem is védett megfelelően, az autógyártók pedig nem igazán vettek tudomást a találmányról. Több mint tíz évet kellett várni az újabb előrelépéshez, amikor is a japán Yasuzaburou Kobori továbbfejlesztette az ötletet, az általa létrehozott légzsák már jóval gyorsabban kinyílt, mint az elődje. A nagy áttörés viszont az amerikai Allen K. Breed-nek köszönhető, aki 1967-ben olyan ütközésészlelő rendszert hozott létre, melynek köszönhetően mindössze harminc ezredmásodpercre volt szüksége a védőpárnának a „kirobbanáshoz”. Az első légzsákkal rendelhető autóra viszont még további hat évet kellett várni. Végül 1973-ban a Chevrolet Impala jóvoltából végre megtörtént a debütálás, azonban az öröm nem lehetett felhőtlen.

Hogy miért? Egyrészt az emberek többsége úgy gondolta, hogy az új tartozék megjelenésével nem lesz többé szükség a biztonsági övre, holott a kettő együtt nyújtott volna megfelelő védelmet. Ezt a problémát tovább tetézte, hogy az akkori légzsákok sokszor nagyobb veszélyt jelentettek, mint amekkora biztonságot adtak, az erős robbanás ugyanis súlyos sérülésekhez vezethetett. Az áttörés ekkor még nem sikerült.

ab1

Aztán a találmány visszatért a gyökereihez, a német precizitásnak hála pedig elindult hódító útjára. 1981-ben a Mercedes W126 S-osztályának extrái között megjelent a légzsák, amely 20 ms alatt feltöltődött egy olyan gázzal, ami sokkal biztonságosabb és kontrollálhatóbb volt, mint a korábbi fejlesztések esetében. Bár eleinte csak a luxusjárművek rendelkeztek légzsákkal, néhány év alatt mégis híre kelt a hasznos biztonsági felszerelésnek. Az emberek egyre inkább fontosnak tartották a meglétét, a Mercedesnél pedig látták ezt és tovább dolgoztak a légzsák finomításán. 1987-ben megjelent az utasoldali, néhány évre rá a vezetőoldali is még kifinomultabb lett. Egyre több gyártó próbálkozott meg a bevezetésével, de hozzátartozik a történethez, hogy nem egy olyan autótípus volt, ahol nem nyújtott elegendő védelmet, inkább csak marketingfogásnak volt jó.

A folyamatos, korszerű fejlesztéseknek köszönhetően a légzsák végre elnyerte méltó helyét, a tortára a cseresznyét pedig az olyan újdonságok teszik, mint a Volvo gyalogoslégzsákja. Talán megtippelni sem lehet, hány ember köszönheti az életét az öv és a védőpárna párosának.

Bense Róbert

Címkék

Kapcsolódó tartalmak

Ez is érdekelhet

Close