A magyar Astra

1992. március 13-án gördült le a először a gyártószalagról a magyar Opel Astra, amely a modern hazai autógyártás első fecskéje volt. Az azóta is nagy becsben tartott autót évekkel ezelőtt százak ünnepelték, 20. születésnapján pedig újra beindították. Összesen 80.835 készült belőle Szentgotthárdon, mielőtt 1998-ban áttértek volna a Vectrák összeszerelésére.

elsoastra

1992-ben, nem sokkal a szentgotthárdi gyár felhúzása után Antall József miniszterelnök maga vezette le a szerelősorról a hófehér Astrát, melynek oldalán és motorháztetején is az „Íme, az első!” felirat díszelgett. Természetesen az elsőt nem a nagyközönségnek szánták, az autó a Közlekedési Múzeumba került, ahol mindössze 18 kilométerrel a háta mögött, mint a hazai autógyártás időkapszulája pihent egészen húsz évig, ekkor viszont a nagy évfordulóra újra menetkész állapotba hozták.

Az első – modernkori – magyar személygépjárművet királyhoz illő módon készítették elő az ünneplésre. A múzeumból még tolva gurították ki, ezt követően pedig egy hónapos munka következett, gondos előkészítésre volt szükség, hiszen két évtizede nem volt beindítva, aminek köszönhetően számos alkatrész csereérett lett. A szakemberek szerint meglepően jó állapotban maradt meg az Astra, természetesen a vezérműszíjat, benzinpumpát, termosztátot, gyertyákat és még számos más, működéshez nélkülözhetetlen alkatrészt kicseréltek rajta. A karosszériával és a beltérrel semmi tennivaló nem volt, makulátlan maradt, húsz év után is bizonyosan érezhető volt belül az „új autó” illat. A motor szintén jó állapotban volt, az első próbálkozásnál pöccre indult az Astra, majd méltóságteljesen vonult egészen Szentgotthárdig, ahol az ünneplő tömeg várta. Volánja mögött azok is ültek, akik a gyár, valamint az autó születésénél is jelen voltak, érthető módon mindenki kicsit sajátjának érezte a konstrukciót. A 270 kilométeres út pedig mindössze egy laza ujjgyakorlat volt az Opel számára.

elsoastra2

A GM szerepvállalásának köszönhetően a magyar autógyártás egy csapásra modern technológiákkal gazdagodott, ennek első kézzel fogható eredménye az Opel Astra volt, amelyre méltán büszkék lehetünk, hiszen nagyon strapabíró és szerethető modell volt. Talán további két évtized múltán ismét hasonló módon ünnepelhetünk, az első Astra pedig újra kimerészkedhet az utakra.

Bense Róbert

Címkék

Kapcsolódó tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.