A retró világa „Rekordos” szemmel

Juhász Tamás Marius ha mondhatom, jó barátom. Egy ideje együttműködünk veterános körökben és jól ismerem már sajátos „ízű” fogalmazói stílusát. Frappáns, legtöbbször humoros szösszeneteivel a Retro&Girls nevű facebookos oldalon, oldtimer csoportokban találkozhatunk. Beszélgetésünkből kiderül, hogy mennyire bolondja a retró járműveknek és miben éli ki nosztalgikus hóbortjait.

Bella: Mit jelent számodra a retró világa? Mit szeretsz a veteránozásban?   

Tamás: Az egyik dolog, ami mindig is foglalkoztatta az emberiséget…az időutazás. Nem feltétlenül mindenki a titokzatos jövőre kíváncsi, hanem sokan vannak akik a múltból akarnak tanulni és ők talán jobban is előre látják a jövőt, mert ha csak a jelenben élsz, honnan tudnád hogy a jövőd nem-e a múltad. Ezt az elméletet pontosabban Dr. Emmett Brown tudná kifejteni aki egy fluxuskondenzátorral megoldotta a lehetetlent. Gyerekkori kötelező olvasmányom nekem is Verne Gyula volt, innen is egy kis szikra, vagy inkább előgyújtás a tudomány és technika iránt. Az idő múlásával egyre inkább az alakult ki bennem, hogy minek találgassam a jövőt, ha egy csomó olyan dolog létezik, amiről nem is tudok semmit. Valahogy így alakult ki bennem a retrózás.…gondolom.

retró

Bella: Mióta van meg az autód és miért éppen őt választottad?  

Tamás: 2014-ben jött el az a pillanat amikor igazán megfertőzött a retro és megvettem ezt az autót. Úgy indult, hogy megveszem és szép lassan a kis garázsomban felújítom, de aki már foglalkozott ezzel, az tudja, hogy nem minden az, aminek látszik. Amikor csavarjaira szétszedtem, akkor jöttem rá, hogy ez nem egy egyemberes meló, de ha már belevágtam, végig kellett csinálni. Három év kellett, persze sok külső segítséggel, hogy 99%-ban kész legyen, mert ugyebár nincs olyan szénás szekér amelyikre még ne férne. Egy 1969-es Opel Rekord C Coupe-ról van szó, egy autó amivel egy kis Amerikát akartak becsempészni az európai köztudatba. Külsőleg sikeres másolata egy amerikai izomautónak, egyesek szerint a Chevy Nova II-re hasonlit leginkább, de persze maga az erő messze elmaradt az amerikai rokonokhoz képest. 1,9 literes motorja csak egy 90-es létszámú ménest rejt magában, ami viszont helyhez és korhoz viszonyítva nem egy rossz teljesítmény.

retró

Bella: Gondolom rendezvényekre is örömmel ellátogatsz. Mi lesz a következő retró találkozó, ahová tervezel menni?

Tamás: Szeretek, szeretnék mindenféle veterán rendezvényen részt venni, mert sok hasonló gondolkodású emberrel találkozok, akik tisztelik a múltat, és ennek eredményeként nagyon sok szép veterán autót is megcsodálhatok élőben is. A legközelebbi esemény ahol ott leszünk az a Budapesti Oldtimer Show, ami áprilisban lesz. A jelentkezési műszaki adatlapon volt egy nekem kicsit furcsa kiírás: Extrák. Veterán autókról lévén szó hosszú listát nemigen lehet írni, az én autómban meg aztán igazán nem tudom mit nevezhetnék extrának, de mivel az adatlapot ki kellett tölteni, ezt írtam: 0 Extra – 100% vezetési élmény. Ha épp minden működik a Coca-Cola üveg formájú autómon, de ez nem azt jelenti hogy nem lehetne még jobbra csinálni, és van egy kis szabadidőm, akkor egy közösségi oldalt is szerkesztek, ami szintén a retróhoz kapcsolódik. De nem csak a retró autókról szól, hanem az ezeket bemutató hölgyekről, érdekességek, különlegességek, ritkaságok, történetek, humor, vagyis minden ami a retróba belefér. Nevezetesen a Retro&Girls. Volt kísérlet egy találkozó keretében összefogni az érdeklődőket körül-belül egy éve, ahol a legszebb gépjármű került díjazásra, este pedig vérbeli Retro Disco szolgáltatta a hangulatot.

Bella: Mivel foglalatoskodsz, amikor épp nem az autódat bűvölöd?

Tamás: Mikor épp nem az autómat bűvölöm, azt a tevékenységet folytatom, ami napi nyolc órát vesz el az életemből, vagyis dolgozom, mert a veteránozás nem egy olcsó hobbi, mint tudjuk. Hogy mi ez a káros szenvedély amire napi nyolc órát is áldozok? Mi a különbség két fémhuzal között, ha az egyik feszültség alatt van, a másik meg nem? Hát a fogása! Szóval, ebben a nyolc órában vezető beosztásban vagyok, de feszültség alatt. Így aztán az autóm elektromos rendszerének a felújítását is én csináltam, igaz volt olyan vezeték amibe hol volt, hol nem volt Volt. Meg aztán ha az ember keresgél, sok fontos információt szerezhet autószerelési problémákról innen-onnan. Például a Meseautó című filmben Stohl András elmondja, hogy figyelni kell arra is, nehogy a karter erősen beleverjen az indexbe. De szerintem ennyi elég is lesz mert nem szeretnék túl sok fontos információt elárulni, mert még valahogy mást is megfertőz ez a retró-vírus. A LE legyen veletek!

Mátóné Tonhajzer Arabella

Címkék

Kapcsolódó tartalmak