Citroën XM 3.0 V6 (1998)

Lassan egy éve van nálam, alapvetően normális állapotban volt, de nagyon sok baja volt neki, néhány apróság még most is van. Úgy gondolom, hogy korához képest jó állapotban van, nagy része még gyári fényezés működnek az extrák is, a klíma kivételével, ami már nálam ment tönkre

Egy év alatt a telet kivéve szinte nem volt hétvége hogy nem foglalkoztam volna vele. A lényeg, hogy én már kiskoromban is imádtam ezeket a kocsikat a forma, de főleg a technikai dolgok miatt. Fateromnak nem egy CX-e volt, imádtam őket, volt XM-is a családban régen igaz az sajnos nem sokáig.

Aztán úgy egy jó időre feledésbe is merültek ezek a dolgok nálam. Az első olyan autóm, amit igazán tudtam szeretni az egy Citroën Xsara HDi volt, jó volt az ár/érték aránya és nekem tetszett a formája is. Azzal is elég sokat foglalkoztam, de amikor a végére értem annak és elkezdtem “unatkozni” akkor jutott eszembe, hogy jó lenne mellé valami másik autó, szimplán hobbinak, hétvégi, és/vagy nyári autónak. Az emlékek hamar feltörtek bennem egy jó CX vagy XM formájában, de sajnos a CX már ritkább, és ami jó alap lenne, vagy tényleg jó, az aránylag drága, így maradt az XM.

Jelenleg egy éve van nálam a képeken látható autó, előtte persze nézegettem egy dízelt is, amit máig hirdetnek (nem véletlen), ám nekem csak a formavilág kellett és az állapot. Mivel sok opcióm nem volt, megnéztem a dízelt, egy 2.0 benzinest, de végül erre a V6-ra alkudtam meg (manuális váltós) és így utólag kicsit sem bántam meg, sőt!

Mivel a hétköznapi életben is autókkal foglalkozunk, így láttam nagyjából, hogy mit veszek, láttam a hibáit, amiből akadt bőven, de láttam azt is, hogy ebből valami jót is ki lehet hozni, olyat ami már nem mindennapi és nincs minden sarkon.

Pestről a lábán jött haza, az első utam egy igazi élmény volt vele, – és ne értsetek félre, nem azért mert V6 meg 194 LE, és milyen jó rugdosni, egyszerűen feelinges, kényelmes, és persze erre még rádob azért a V6 morgó hangja is. Na de a lényeg: már nagyon sok munkám van az autóban, egy év alatt gyakorlatilag minden második hétvégémet rászántam ilyen-olyan javításokra vagy éppen csinosításra, főleg mivel francia találkozókra is járok vele.

A szerelhetőségre panaszkodni nem lehet összességében, az egyszerűbb dolgok, mint generátor, önindító, klímakompresszor könnyen szerelhető/leszedhető. A vezérlés (és ennek elég durva ára a van ahhoz képest, hogy mennyiért sikerült vennem a gépet.) cseréje egyszerű, nem is értem néha miért félnek ezektől a szerelők.

Ma éppen este éppen a fűtőradiátort szereltem be, mert a gyári 20 év és 224 ezer km után elkezdett könnyezgetni. Még nagyon kezdeti szakaszban csináltam meg a hibát, így nem ázott el semmi.  De lényegében ennek a cseréje is max 1-2 óra, ha alapos az ember, és persze ha nem szívja meg semmivel.

Ezeken kívül már egy A4-es oldal tele van mindenféle javításokkal, ilyen olyan tömítéscserékkel, ahol vérzett a hidraulika  – ami még mai napig is összességében tökéletesen teszi a dolgát (emel, süllyeszt, télen másfél hónapot állt, végig tartotta az utazómagasságot). A tavasz jöttével a motor is azonnal indult, ahogy kell, hozzá kell tegyem, ez az egy része a kocsinak amivel eddig nagy baj nem is volt a 4 szelepfedél tömítésen kívül. Az előző tulajnál közel 6 évet töltött, nála is végig hibátlan volt. Na de jöjjön a feketeleves mert sajnos az is van.

Mint már írtam, elég sok baja volt neki, mikor vettem, ezek egy részéről tudtam és orvosoltam, másik részéről nem tudtam, mert mindent nem lehet megnézni egy használt autó vásárlásánál, sok dolog csak otthon, vagy éppen a szerelőnél derül ki. Ez itt is így volt. Az első 1 hónapban kontaktos lett a gyújtáskapcsoló, elkezdett jobban folyni a hidró, amivel így már mindenképp kellett foglalkozni. Volt némi lakatolás is nem olyan régen, mert 20 év tele nem múlik el nyomtalanul, közben kapott egy teljes bőrbelsőt, mert gyárilag plüss volt. És ez még csak a töredéke annak amit mesélni tudnék…

Ami pozitívum, hogy a bontott cucc jelenleg olcsó hozzá, donort pedig szinte vasárban lehet venni. A V6 motor szervizelése az átlagnál drágább, de ez így van rendjén A hidraulikára figyelni kell, mert már öreg.

Összességében szerintem ez egy nagyon jó autó, de csak hobbira, és én főleg annak ajánlom, aki vagy maga tudja normálisan szerelni, vagy van egy sokat látott Citroën szerelője, aki vállalja a kihívásokat. Mivel eddig a lakatoláson kívül mindent magam csináltam, így szinte csak anyagárban vannak ezek a dolgok.

Én abszolút hobbiként kezelem és évi kb 3-5 ezer km-t hajtok bele, azt is többnyire hosszabb utakon. Kényelmes nagy és ritka, bárhol meg lehet vele jelenni máig, mert szerintem ez olyan kocsi, ami még nem vesztette el a presztízsét, és méltósággal képes viselni a nehézségeket is.

Tölli Gergő

Címkék

Kapcsolódó tartalmak