Datsun 240Z – halhatatlan vas

A múlt autógyártásának egyik ikonikus darabja a 240Z, amely nem csupán karaktere miatt, hanem különleges történetének köszönhetően is emlékezetes modellnek számít. Bár a Datsun márkanév ma már igen távolinak tűnik, mégis szinte a világ minden táján ismerik.

Álljunk meg egy pillanatra, mielőtt visszautaznánk az időben, hiszen a Datsun-kultusz fő megteremtője Yutaka Katayama tavaly, 105 éves korában távozott az élők sorából, nélküle szegényebb lenne a világ autótörténelme.

1969-ben kezdődött a 240Z gyártása, maga Katayama mutatta be az amerikaiaknak a modellt, amely a Tokiói Autószalonon a Fairlady Z nevet viselte. Azonban az Egyesült Államok piacára más nevet gondolt ki Katayama, ugyanis komolytalannak tartotta a „csinos hölgy” elnevezést. Bár néhányan kifogásolták a formatervet, sőt, egyesek koppintásnak tartották, mások a dizájn megálmodójának személyén rágódtak, a 240Z-t igazából semmi sem állíthatta meg. Az USA piacán meglehetősen olcsónak számító sportautó nagyon jól fogyott, és ez nem csupán az árának, vagy a teljesítményének volt köszönhető, hanem az 1971-es Safari Rallyn elért eredményeknek is.

240z3

Ha már a teljesítménynél tartunk, a 240Z 2.4 literes, hathengeres, 130 lóerős motorral és négygangos kézi váltóval „felszerelkezve” érkezett meg a tengerentúlra, bár ennél erősebb is lehetett volna a modell, ha az Egyesült Államokban nem olyan szigorúak a környezetvédelmi szabályok. Azért így sem érhette szégyen, a 9.5 másodperces százas sprint akkoriban jó eredménynek számított. A 4.1 méteres, 1060 kilogrammos sportautó később háromsebességes automatával is elérhető volt, illetve ötgangos manuális váltóval is szerelték, ez utóbbi változat az USA piacán nem jelent meg. A legendás darabot mindössze 1973-ig gyártották ezen a néven, majd átadta a helyét a 260Z-nek amely már 2.6-os erőforrással rendelkezett, ez a kiadás is nagy siker lett, hétköznapi használatra alkalmasabbnak tartották, mint elődjét, igaz sokan inkább maradtak a 240Z-nél, melynek eközben szépen elkezdett felfelé kúszni az ára, ez a tendencia pedig mind a mai napig tart.

240z2

A Datsun-éra 1981-ben tört meg és 1984-ben ért véget, ugyanis bejelentették, hogy az amerikai modelleket is Nissan néven forgalmazzák a későbbiekben. Két évig tartó masszív kampány következett, ezalatt dollárszázmilliókat költöttek a Nissan név bevezetésére, ennek ellenére a Datsun nem kopott ki a köztudatból, az “új” márkanév pedig sokáig kevésbé volt ismert.

Bense Róbert

Címkék

Kapcsolódó tartalmak

Vélemény, hozzászólás?