GAZ-13 Csajka – a legnagyobb sirály

Óriási, ritka, és még ma is árad belőle az a jelentőségteljes luxus, amiből annak idején csak a kiváltságosoknak jutott. A hatalmas fehér jelenséget az idei AMTS-en fotóztuk, a pavilon másik sarkában egy fekete testvérének is helyet szorítottak, nem túl gyakori dolog egyből kettőt is látni belőlük. A fotókon látható példány ironikus módon a törpe/buborékautók szomszédságában terpeszkedett, elképzelhetitek, hogy miként mutatott mellettük az 5.6 méter hosszú Csajka.

Csajka

Az amerikai rokonságot egyébként kár is lenne tagadni, lényegében a Packard 400 szovjet változatát tisztelhetjük benne, de ettől még fikarcnyit sem veszít egyediségéből az 1959 és 1981 között gyártott GAZ-13, melyből mindössze 3179 darab született (ebből 8 darab Cabriolet). A sorozatgyártás során készült kivitelek egyébként csak fekete színben voltak elérhetőek – így is csupán a legfelsőbb körökben -, ám az első női űrhajósnak, Valentina Tyereskovának egy egyedi, fehér fényezésűt ajándékoztak, illetve tudni lehet egy piros modellről is, melyet egy moszkvai tűzoltóparancsnok számára készítettek.

A 1860 kilogrammos autóban 8 személy foglalhat helyet (kettő testőrülés), mai szemmel nézve felfoghatatlan nagy a láb- és a fejtér is. A fotókon látható, 1977-es évjáratú, Csajkában szervokormány, elektromos antenna, valamint elektromos ablakok is kerültek, no meg persze váltóból is automatát (3 sebességes) kapott, igaz a légkondicionáló nem szerepelt az egykori extralistán.

A GAZ-13 motorterében 5531 köbcentis, 195 lóerős V8-as, felső szelepvezérlésű benzines erőforrás kapott helyet, az autó hivatalos végsebessége 160 km/óra. Kellett is bele tehát a 80 literes tank, hiszen a Csajka fogyasztása legjobb esetben is 16, de inkább 20 liter fölötti volt.

Csajka

A kiállított modell egyébként 2005-ben esett át teljes körű felújításon, és jelenleg is keresi gazdáját, persze el is kérik az árát, de hazánkban ritkaságszámba mennek az eladó darabok.

Címkék

Kapcsolódó tartalmak

Ez is érdekelhet

Close