Közlekedés télen – ezeket a tanácsokat kapták a múltban a sofőrök

Se szeri se száma a régi oktatófilmeknek, melyek jelentős részét a megboldogult Filmmúzeum csatornának hála sokan archiváltak. Most a “Közlekedés télen” című, hatvanas évekből származó anyag örök érvényű igazságai közül mazsolázgattunk. Nézzük, miket is tanácsoltak az előző évezredben azoknak az autóvezetőknek, akik téli útviszonyok között is szelték az utakat. Talán ma már mosolygunk ezeken, de akkoriban ezek bizony sokaknak fontos útmutatók voltak…

“Hegyi utakon igen elterjedt a hólánc használata, havas úton ez a legjobb megoldás. Nagy hátránya azonban, hogy normális útra érve azonnal le kell szerelni a láncot, mert tönkreteszi a gumit. A téli felszereléshez tartozik még a hólapát és a homok!”

“Nehezíti télen a gépkocsivezetést a zúzmaraképződés és a kocsi ablaküvegeinek bepárásodása, így minden irányban erősen csökken a kilátás. Ez a baleseti forrás elkerülhető, ha indulás előtt az ablakokat kívül-belül megtisztítjuk.”

“A belső párásodást a gépkocsiban lévő belső és a külső levegő közötti hőmérsékletkülönbség okozza. Éppen ezért minden gépkocsivezetőnek ki kell kísérleteznie egy olyan harmonikus fűtési és szellőztetési kombinációt, amely megakadályozza a párásodást.”

“Kisebb hóakadályoknál lendületet kell venni a gépkocsival, így valószínű az átjutás. Hófúvás, nagyobb hóakadály esetén meg kell akadályozni, hogy a hó a gépkocsit betemesse.”

“A motort járatni, a gépkocsit fűteni csak akkor szabad, ha a kipufogócső szabadon van, mert betemetett kipufogócső esetén fennáll a gázmérgezés veszélye.”

“Havas, jeges úton ügyelni kell arra, hogy megakadályozzuk a kocsi megcsúszását, farolását. A legfontosabb szabály, hogy az útviszonyoknak megfelelően csökkentsük a sebességet. Ha jeges útra érünk, azonnal fel kell engedni a féket!”

“A tengelykapcsoló kinyomásával, ha másodpercekre is, de megszűnik a mechanikus kapcsolat a meghajtott kerekek és a motor között és így a kocsi megcsúszik. Ezért lejtős, jeges út előtt inkább álljunk meg és úgy kapcsoljunk vissza. Motorfékkel, lassan haladva már elkerülhető a megcsúszás.”

A teljes oktatófilm ide kattintva megtekinthető!

A képek a fortepan.hu-ról származnak!

Címkék

Kapcsolódó tartalmak