Legendás szériák – Opel Ascona A/B

Erős, robusztus, mutatós, a  hetvenes-nyolcvanas évek egyik kedvelt darabja volt az Opel Ascona, mely sportosságának köszönhetően hamar utat talált a középosztály szívéhez. Na persze nem nálunk, itt még jó pár évig csak vágyálom volt az Ascona, aztán a kilencvenes években kissé megszaporodtak, mára pedig eltűntek, kár értük.

Opel_Ascona_Coupe_1970

Az Opelnél a hetvenes évek elején a Kadett megújítása lett volna a fő feladat, ám az újonnan elkészült, következő generációs modell a vártnál masszívabb és sportosabb is lett, a Kadett eladási adatai pedig még rendben voltak, így az Opel úgy döntött, hogy eggyel magasabb kategóriában, Ascona néven indítják el a Rüsselheimben debütáló típust.

Ez jó döntésnek bizonyult, hiszen a Ford Taunus konkurenciájaként piacra dobott Ascona kellemes sikereket ért el szerte a kontinensen. A motorválaszték széles volt, mindenki megtalálta a saját vérmérsékletéhez illő modellt, 1.2-1.9 literes, 60-90 lóerős Asconákból közel hétszázezer darabot sikerült eladni, megbízható, strapabíró autóként vonult be a köztudatba. A kétajtós, négyajtós és kombi kivitelben is gyártott Opelből az Egyesült Államokba is jutott, az 1900 néven futó típus a legnagyobb, 1.9-es motort kapta. A ralipályákon is bizonyítottak az átépített változatával, mely az SR jelölést kapta, 125 lóerős motorjával meggyőző teljesítményt nyújtott. Az „A” Asconát végül 1975-ben nyugdíjazták.

ascona400

Nem kellett sokat várni az utódra, már ebben az évben bemutatkozott a Frankfurt Motorshow-n a B-széria. A számítógépek segítségével tervezett autó modernebb képet kapott, mint elődje, kombi változatban azonban nem gyártották. Volt helyette a már megszokott 2 és 4 ajtós szedán, valamint a Manta néven futó legendás coupé. A motorpaletta a kezdetekben változatlan maradt, 1978-ban cserélték le a legnagyobb, 1.9-es erőforrást 100, illetve 110 lovas kétliteresre, sőt később még egy 2.1-es dízel is helyet kapott a kínálatban. Az új Ascona hatalmas sikert aratott, 1.200.000 darab készült belőle, Belgiumban Vauxhall Cavalier néven gyártották őket, ezek az Egyesült Királyság piacára kerültek. A 2.4 literes, 144 lovas raliváltozat részt vett az 1982-es világbajnokságon, Walter Röhrl pedig be is húzta vele a bajnoki címet.

Bense Róbert

Címkék

Kapcsolódó tartalmak

Vélemény, hozzászólás?