Marcos Mantis XP – versenysáska

A brit középmotoros gépet sokan az egyik legcsúnyább sportautóként emlegetik, mindössze egyetlen megmérettetésen indult, azt sem fejezte be, mégis a mai napig fel-felbukkan, mint a Marcos márka egyik legkülönlegesebb képviselője.

A Marcos története egészen az ötvenes évek végéig nyúlik vissza, a Mantis XP is már egy korábban bemutatott modelljük alapjaira épült, bár az Adams XP inkább hasonlított egy guruló űrhajóra a Jetson családból. Ehhez képest az XP igen látványos, üvegszálas karosszériával ellátott, középmotoros verseny-prototípusként mutatkozott be a nagyközönségnek.

Egészen pontosan a FIA által képviselt Group 6 elnevezésű, kimondottan prototípusoknak fenntartott kategóriájába szánták az F1-es berkekből származó, háromliteres Brabham-Repco V8-as erőforrással szerelt kivitelt. Végül aztán 1968-ban el is indult a legendás Spa Francorchamps versenypályán megrendezett 1000 kilométeres 24 óráson, ám a heves esőzések miatti beázás következményeként problémák merültek fel, ami miatt fel kellett adnia a küzdelmet.

A Mantis nevet ezek után az M70-es, immár közútra szánt változat örökölte (ebből sem készült sok, 32 darabot gyártottak), az XP pedig az Egyesült Államokban kötött ki, ahol az eredeti motorját egy Buick-Offenhauser V8-asra cserélték. A mindössze 800 kilogrammos Marcos 335 lóerős, 309 Nm maximális nyomatékkal rendelkező erőforrása így 4.7 másodperces százas sprintet és 265 km/órás végsebességet produkált.

A Mantis XP teljes restaurálására 2008-ban került sor, jelenlegi értéke pedig megközelíti a 1,5 millió dollárt. Néha megmutatják pályán is, 2010-ben például a Goodwoodi Sebességfesztiválon is láthatták a versenygépek szerelmesei.