Motorkuli – látványos szükségmegoldás

Amilyen mókás a neve, legalább annyira hasznos találmány volt a hatvanas évek derekán bemutatkozó motorkerékpár-utánfutó, melyet a Szegedi Fémfeldolgozó és Finommechanikai Vállalat gyártott.

Manapság már természetesnek vesszük a 1,5 köbméteres bővített csomagtérrel rendelkező autókat, de ugorjunk vissza nagyjából fél évszázadot, amikor is még sokkal nagyobb luxusnak számított egy négykerekű. Ennek köszönhetően a motoroknak jóval nagyobb szerep jutott, legyen szó hétköznapi használatról, kirándulásról, vagy éppen a szállítmányozásról. Igen ám, de a motorok árbéli előnye bizony hordozott magában egy-két hátrányt is, amit egészen kreatív módokon igyekeztek leküzdeni. Ezen próbálkozások egyike volt a Motorkuli is, aminek hála jelentősen kitolhatták a teherbírást egy egészen mutatós megoldással. Az ötlet ügyes volt, a kivitelezés is megállta a helyét, sokkal banálisabb dolog miatt akadtak nehézségei…de ne rohanjunk ennyire előre.

A különleges utánfutó története egészen a hatvanas évek elejéig nyúlik vissza, 1963-ban kezdődtek meg a tervezési munkálatok, egyéb versenytársak (sátras oldalkocsi, Camping utánfutó) társaságában, ám végül a Jetsons család járgányait imitáló Motorkuli lett a befutó. A prototípust 1965-ben mutatták be a Szegedi Ipari Vásáron és egyből felkeltette az érdeklődést a kétkerekűekkel közlekedők körében.

Innentől kezdve azonban még két évet kellett várni, mire végre szériakész állapotba került a Motorkuli. A csúszás fő okát az abroncs jelentette, ami a bevizsgálás szerint 30 km/órás sebességnél nagyobb vontatást nem tett lehetővé. A biztonsági problémát később ugyan kiküszöbölték, de ez a gond végigkísérte az utánfutó gyártását, illetve annak befejezését is nagyban elősegítette.

Mindenesetre 1967-ben végre elkezdődhetett az értékesítése, és nem kevesebb, mint 3300 forintos darabáron lehetett hozzájutni a 29 kilogramm önsúlyú és 30 kg teherbírású, közel 1 méter hosszú Motorkulihoz, aminek legmagasabb vontatási sebessége 70 km/óra volt.

A késlekedésnek azonban nagy ára volt, hiszen eddigre a Kiskunhalasi Gépipari Vállalat már bemutatta a könnyebb, olcsóbb, ám azonos teherbírású PILLE utánfutót.

A Motorkuliból így mindössze ~3000 példány készült 1968-ig, napjainkban pedig csillagászati árakon cserélnek gazdát a megmaradt darabok, nem ritkán 300-400 ezer forintot is elkérnek egy-egy szép állapotúért.

Bense Róbert

Címkék

Kapcsolódó tartalmak