Duna Autó Zrt.

Reliant Bond Bug – az ifjúság szimbolizálása háromkerekű módra

Nem újdonság, hogy a brit gyártók egy része különösen eltökélt volt a miniautókkal kapcsolatosan, így az sem meglepő, hogy számos olyan modell készült, mely ugyan nem váltotta meg a piacot, alacsony példányszámuk miatt mégis magas gyűjtői értéket képviselnek. Ilyen a Reliant által egykoron gyártott Bond Bug is, melyből egy eredeti darabért átszámítva közel 6 millió forintot fizettek az RM Sotheby’s tavalyi aukcióján. Utánajártunk az apró ritkaság történetének…

A Reliant Motor Company a hatvanas évek végén vásárolta fel a Bond Cars Ltd.-t, mely már a negyvenes években készített háromkerekű minijárműveket. Ezt az örökséget az új tulajdonos is fontosnak tartotta, így egy modern és extravagáns típus tervezésébe kezdtek. A Bond Bug az ifjúságot és a szabadságot hivatott szimbolizálni a gyártó szerint, ehhez azonban merőben friss megjelenés kellett. Tom Karen tervrajzai alapján egy futurisztikus kisautó kezdett kirajzolódni a skiccekből, mely követte az ekkoriban oly divatosnak számító ék-dizájnt.

Az új alapokra épülő, ám a Reliant Regal futóművével szerelt kivitel végül a Bond Bug nevet kapta, ezzel is tisztelegve az elődök előtt. A műanyag-karosszériás típus alig 394 kilogrammot nyomott, hossza pedig nem érte el még a 2.8 métert sem. Odabenn két párnázott ülés és egy nagyon ötletes, mai autókban is visszaköszönő, középre húzott műszerpult kapott helyet. Az oldalsó, ponyvázott ajtók inkább csak esztétikai szempontból voltak fontosak, valójában a teljes tetőt (a szélvédővel együtt) fel kellett nyitni a ki-beszálláshoz.

Alighanem a Bond Bugra illik a mondás: kicsi a bors, de erős. Az eredetileg 700 köbcentis, négyhengeres, vízhűtéses motort az Austin 7 erőforrásából fejlesztették ki. Ez még 29 lóerős teljesítménnyel bírt, ám a 700ES-t, majd a 750 köbcentis változatot már 32 lovasra húzták fel. Ugyan a 16 másodperces százas sprint nem volt kiemelkedő szám, ám a 130 km/órás végsebesség meglepően komoly eredménynek számított, arról nem is beszélve, hogy ehhez mindössze 5 literes átlagfogyasztás párosult.

Bár akkoriban széles körben úgy gondolták, hogy a háromkerekű kisautók jelenthetik a jövő egyik fontos közlekedési formáját (a négykerekűekkel szemben jelentős adókedvezménnyel is támogatták a vásárlókat), a Bond Bug – főleg az ára miatt – nem hozott átütő sikereket, így 1970 és 1974 között csupán 2270 darabot gyártottak belőle. Felhasználási körük azóta is változatos, a szépen megőrzött példányok mellett egyesek drag járgányt készítettek belőle, mások hasonló stílusban megálmodott lakókocsit építettek hozzá.

Bense Róbert


Címkék

Kapcsolódó tartalmak