Skoda, Trabant, Wartburg prototípusok

A keleti blokkban egyáltalán nem voltak ritkák az újító szándékú próbálkozások, szinte minden márkánál számos prototípust fejlesztettek ki a tervezők. Az elképzelések egy részét már a asztalon heverő skiccek születésekor elkaszálták, voltak azonban olyan modellek is, melyek komoly fejlesztési fázisokon mentek keresztül, és végül csupán a legfelsőbb szinteken mondtak nemet a végleges változatokra, legtöbbször az anyagi indokokra hivatkozva. Nézzünk a sok közül három olyan prototípust, melyből ugyan léteznek épített darabok, ám a sorozatgyártásukra végül soha nem kerülhetett sor.

 Skoda prototípusokSkoda motor

Skoda 742 P

Első látásra talán nem tűnik különlegesnek a 742 P, másodjára azonban már feltűnhetnek magasságbeli különbség egy széria 120-ashoz képest, a motorterébe bepillantva pedig egyből kiderül a „turpisság”. Hogy miért is? Hát azért, mert az egyébként ismerős 1.2-es motor előre került, egészen pontosan az átalakított, felfelé nyíló „csomagtérajtó” alá, az eredeti pozíciójához képest 180 fokkal elforgatva. A beltérben sok módosítással nem találkozhatnánk, műszaki szempontból viszont igazi csemege a futómű, valamint a kormánymű melyek egy Renault 12-ből származnak. A 742 P lényegében az elsőkerék meghajtású Skodák előfutára volt.

Trabant P610

Trabant P610

1973-ban kezdődött meg a fejlesztése, méghozzá a NDK autógyártóinak közös munkájának eredményeként. A 601-esnél modernebb típus tervezése volt a cél, három- és négyajtós kivitelben, melyeket Zwickauban és Eisenachban egyaránt gyártottak volna. Ígéretesen indult a fejlesztés, a 601-esnél nehezebb, de még mindig a kisautó kategóriájába tartozó P610-be P1100 kódnév alatt 1.1 literes, 45 lóerős, négyhengeres, négyütemű motort terveztek, mely 125 km/órás végsebességet biztosított volna. Ám mivel a költségek minden téren magasnak bizonyultak, ezért az évtized végén leállították a projektet, a P610-ből 20 működőképes darab készült.

Wartburg 355

Wartburg 355

A napokban találtunk egy videót a modern dizájnnal ellátott különlegességről (ide kattintva nézhetitek meg), melyet 1969-ben álmodtak meg a tervezők. Napestig lehetne vitatkozni azon, hogy mely nyugati modellekben láthattuk viszont ezt a formatervet a hetvenes években, az viszont egészen biztos, hogy a háromajtós Wartburg egészen ígéretes próbálkozás volt a keleti blokkon belül. A sorozatváltozatának kidolgozása azonban nem kevés anyagi áldozatba került volna a Wartburg részéről, így aztán a Renault motoros prototípusból végül csupán egy múzeumi érdekesség lett.

Bense Róbert

Címkék

Kapcsolódó tartalmak