Tatra 603 – farmotoros nagymenő

Ha lenne róla egy nagy, bekeretezett képem, kiraknám a falra, dupla kipufogó, osztott hátsó ablak, V8-as motor, akkoriban ez lehetett a vágyott jövő, a Földre szállt űrhajó, ami a kiváltságosoknak is sokszor csak vágyálom volt.

Tatra-603-Fahrbericht-01

Hatvan évvel ezelőtt mutatkozott be a Zlini nemzetközi terepmotorversenyen a Tatra 603-as, amely túlzás nélkül kora egyik legszebben eltalált járműve volt. A bemutatkozás nagy vihart kavart, egy évvel később a brünni vásáron is a csodájára jártak a Tatranak, amely az eredeti tervek szerint egy uszonyszerű légterelőt is kapott volna, ám ezt az ötletet végül – sajnos – elvetették. 1956-ban, Priborban megkezdődött a gyártás, ám sajnos nagyon kevesek részesülhettek a 603 csodájában, a legfelsőbb körök autója volt. Érdekesség, hogy 1960-ban Fidel Castro is kapott egyet ajándékba, ez a keleten kedvelt feketével ellentétben fehér fényezést kapott, valamint légkondicionálóval is el volt látva. A 603 egyébként sem a tucatgyártásra lett kitalálva, az aprólékos munka miatt eleinte mindössze napi 2-3 darabot tudtak elkészíteni, de a megrendelésekre való tekintettel 1961-ben 1300-nál is többet gyártottak.

Tatra-603-Fahrbericht-07 (1)

A hatszemélyes csónak 95 lovas, léghűtéses V8-as motorral volt ellátva, végsebessége 158 km/óra volt. Az erőforrást még a háromlámpás ideje alatt módosították, a 105 lovas motor került a 603-02-be is, amely 1963-ban jelent meg. Ennek a modellnek már négy fényszórója volt, valamint a műszerfalát is átalakították, de ami a legfontosabb, hogy 14 méterről 11.5 méterre sikerül csökkenteniük a fordulókörét. Úgy látszik, hogy a Tatra 603-as a gyors változtatásokra volt ítélve, ugyanis a szériamodellek fekete kormánykereket kaptak, de még az indexlámpákon és a kilincseken is variáltak a tervezők. Ismét egy év telt el, ekkor vezették ki a betöltő csonkot, így tankolásnál nem kellett többé kinyitni az autó hátulját. Ekkor változtattak a szélvédő méretén is, valamint az elülső lámpák is távolabbra kerültek egymástól. 1969-ben jött még egy nagy módosítás, ekkor tárcsafékeket kapott a 603-as, ezt követően már csak apróságokon változtattak, az utolsó széria 1973-ban került piacra, két évvel később pedig beszűntették a gyártást, hogy végleg átadja a helyét az ugyancsak robusztus és erős 613-nak, amely azonban már kevésbé volt izgalmas külsőleg, de persze az akkori divatot tökéletesen lekövette.

Bense Róbert

Címkék

Kapcsolódó tartalmak

Vélemény, hozzászólás?