Volkswagen T1 – bohókás doboz

Különleges forma mellé különleges történet dukál, a Transporter jóformán egy véletlennek köszönhetően született meg, ám az ezt követő karrier már csak rajta múlott. A legendássá vált T1 kalandos útja Európában csupán 17 évig tartott, ám ez idő alatt szimbólummá vált és a mai napig sokan ácsingóznak egy első szériás Transporter után.

vwt1hippiebus1

Ben Pon maga sem gondolta, hogy hirtelen ötletével évtizedekre szóló lavinát indít el a Volkswagennél. A Bogár importálását szorgalmazó holland üzletember a németországi Wolfsburgban látott meg egy, a gyáron belüli szállítmányozásra használt, végletekig leegyszerűsített platós járművet. Innen jött az ötlet, hogy talán többet is ki lehetne hozni egy hasonló felépítésű járgányból. A világháború után eleve szükség volt a hasznos, pakolós, de gazdaságos kisteherautókra, Ben Pon pedig nem is teketóriázott, lerajzolta a képet, ami megjelent a fejében, majd megmutatta a gyár fejeseinek. A Bogáron alapuló Typ2 mindössze két év alatt kilépett a képzeletből a valóságba, a prototípuson ugyan még kellett bőven változtatásokat végrehajtani, de egy év múlva már be is indult a gyártás. Innentől kicsit döcögősebben mentek a dolgok, hiszen a gyártási kapacitás elég gyenge adatokkal „büszkélkedhetett”, viszont új gyártósorra nem volt pénz.

A szimpla- és duplafülkés, valamint a ponyvás áruszállító mellett 1951-ben piacra dobták a Deluxe változatott, ami végre meghozta az áttörést. A sokablakos, nagy beltérrel rendelkező, nyitható tetejű személyszállító kisbusz egyből kedvenc lett. A T1-ből rengeteg variáns készült, rendőrségi furgontól kezdve, teherautón át a szabadidőautóig. Amikor végre igazán beindult az üzlet, erősebb motorokkal látták el a T1-et (25, 30, majd az ötvenes évek végén már 40 lóerős volt), valamint új üzemet is nyitottak, többé már nem volt probléma a gyér kapacitás, ettől kezdve több és jobb minőségű Transporterek készültek.

barndoor3

A hatvanas évekre igazi kultjárgánnyá vált a T1, virágmintás darabok lepték el az Egyesült Államokat, egyértelműen Nyugat-Németország éledező iparának egyik első fecskéje volt a Transporter. 1962-ben készült el az egymilliomodik darab, végül öt évvel később állították le a sorokat Németországban, de Brazíliában még 1975-ig folytatták az első széria gyártását. A legfiatalabbak is már a negyvenedik évüket tapossák, ezért egyáltalán nem meglepő, hogy mára már egy kisebb vagyont kell kifizetni, ha valaki szeretne magának egy jobb állapotú, Bogár-arcu, kedves igalovat, ami szükség esetén pakolós furgonként is funkcionál, ám ha kell, átváltozik hippikisbusszá.

Címkék

Kapcsolódó tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..