Volvo 440 – harmincéves az előremutató Volvo

A Volvo 440 először 1988 júniusában mutatta meg magát a világnak. Az ötajtós családi modell a 480 sportkupé technológiáját alkalmazta. Az új projekt már a jövőbeli Volvo modelleket alapozta meg.

A Volvo 440 előkészítő munkálatai 1978-ban kezdődtek meg. A projektnek két alapszabálya volt: gondolkozz korlátok nélkül, és törj mind magasabbra, ezért is kapta a gyáron belül a Galaxy kódnevet.

1980 szeptemberében elkészült az első fronthajtású prototípus. Habár elsődlegesen arra szolgált, hogy kipróbálják rajta a különböző funkciókat, megjelenésében már ez is emlékeztetett a későbbi Volvo 440-re. A G4 néven ismert prototípus pontosan azokkal a tulajdonságokkal rendelkezett, amelyekre a Volvo vágyott: elsőkerék-hajtású volt, és élvezetes volt vezetni. Belső helykínálata bőséges volt, miközben a külső méretek szerények maradtak.

A Galaxy projektből végül két sorozatgyártású modellcsalád nőtt ki. Az 1991 nyarán bemutatott, nagyméretű 850 piaci hatása nagyobb volt, ám a 400-as program évekkel megelőzte azt. A projektnek ezt a fejezetét 1992-ben a Volvo hollandiai leányvállalatai vették át, ők folytatták a fejlesztést.

Az első fronthajtású modell a Volvo 480 sportkupé volt, amelyről az 1986-os Genfi Autószalonon rántották le a leplet. Ez a karakteres rétegmodell készítette elő a piacot a két évvel később érkező 440-es számára, amely ütőképes alternatívát kínált a középkategóriás autót kereső ügyfelek számára.

A Volvo 440 modern ferdehátú modell volt, két részre osztott, praktikus hátsó üléssel. A középkonzol a vezető felé fordult, megkönnyítve a kezelőszervek elérését. A modell kialakítása a 700-as szériával mutatott rokonságot, a letisztult oldalfalaktól kezdve a mélyre nyúló, csaknem teljesen függőleges oldalablakokig.

Az összes motor egy felülfekvő vezérműtengelyes, négyhengeres egység volt, 1,6 – 2,0 literes lökettérfogattal, beleértve az 1,7 literes turbódízelt.

A biztonság természetesen kiemelt követelmény volt: a modellhez már 1989-ben rendelhető volt a blokkolásgátlós fékrendszer (ABS.) Az 1991-es modellévben megjelentek az extrák listáján az övelőfeszítők és a légzsákok, majd 1994-től a Volvo beépített oldalirányú ütközésvédelmi rendszere, a SIPS is bekerült az autóba.

A modellt a hollandiai Born városában gyártották, ahol elődeit, a 340/360 modellpárost, valamint a 480-at is gyártották.  A 400-as modellcsalád következő tagja, a ferdehátúnál 10 centiméterrel hosszabb, lépcsőshátú 460-as 1989-ben lépett színre.

Nyolc kevéssé ismert tudnivaló a Volvo 440-esről:

1. A Volvo 440 rendőrautóként is készült. Több országban, így Hollandiában is rendszeresítették az országos és a regionális rendőri erőknél.

2. A 400-asból soha nem készült kombi, ám két külső formatervező stúdió is dolgozott azok tervein. Az egyesült államokbeli ASC Detroit vázlatokat készített, míg a franciaországi Heuliez meg is építette a kombi 440-es prototípusát. Ezek egyike ma a Volvo múzeum gyűjteményét gyarapítja.

3. A Volvo 440 formatervét a Volvo Car B.V. formatervezői részlegén dolgozó Peter van Kuilenburg jegyezte, de az alapvető forma a cég vezető dizájnere, Jan Wilsgaard által tervezett G4 prototípuson alapult.

4. Egy holland vállalat kombi átalakító készletet kínált a modellhez. Eltávolították a csomagtérajtót, és helyére üvegszál-erősítésű tetőt, oldalablakot és csomagtérfedelet építettek be. A Volvónak semmi köze nem volt a projekthez – hivatalosan nem is engedélyezték az átépítést.

5. A Volvo 440-ből ralikrossz változatot is építettek. A Volvo 2,3 literes, 16 szelepes motorjával szerelt autó 1992-ben versenyzett. A 715 lóerős modell összkerékhajtást kapott.

6. A 440 Turbo alapfelszereléséhez tartozott a fedélzeti számítógép. Ez olyan adatokat jelenített meg, mint az üzemanyag-fogyasztás, az átlagsebesség, a hatótávolság, az olajhőmérséklet, a hűtőfolyadék hőmérséklete, vagy a külső hőmérséklet. Bekapcsolt gyújtás esetén OK felirat jelezte, ha megfelelő volt az olajszint.

7. 1991. december 1-én a Volvo Car B.V. beszüntette a 400-as széria gyártását, és a termelést átadta a NedCar B.V.-nek. Az új cég a holland állam, a Volvo Personvagnar AB és a Mitsubishi Motors vegyes vállalata volt.

8. Az LCP 2000 tanulmányautó a 400-as modellcsalád előfutára volt. A „könnyű alkatrészű projektet” (Light Component Project) 1983 tavaszán mutatták be, mint egy leendő könnyű építésű gépkocsi menetképes előfutárát. A keresztmotoros, elsőkerék-hajtású LCP2000 különböző kistömegű anyagokból épült fel.

Címkék

Kapcsolódó tartalmak