Wartburg 353W kabrió – fagyos konzerv a ’80-as évekből

A cím érdekesen hathat, hiszen cikkünk témája egy 1981-es, citromsárga Wartburg; csakhogy ez az autó nem hétköznapi. A történet megértéséhez kell rendelkezni némi ismerettel az autó előéletéről. Hajdúböszörményben, a ’80-as években több büfé és fagylaltozó is működött. Az egyik legnépszerűbb Kerekes Anti bácsi vállalkozása volt, övé volt ez a citromsárga Wartburg is. Igen, fagylaltos autóként üzemelt a képeinken látható jármű. Igaz, nem pont ebben a formában, hiszen a hátsó ülések helyén pult, az autó felett pedig hatalmas napernyő szerű „tető” helyezkedett el, az autó oldalát, elejét, hátulját fagyiskelyhek képe díszítette. Ide, és ide kattintva találhattok képeket a felleléskori megjelenéséről.

Sok éve már, hogy állt az autó egy garázsban, leengedett kerekekkel, porosan várta sorsa jobbra fordulását. Ez a sorsfordítás idén februárban következett be, amikor arra döntöttek, hogy eladják a Wartburgot. Mondhatom nehéz szívvel váltak meg tőle, de megígértem, hogy nem alkatrész halomként fogja végezni. Ezt az ígéretet sikerült is beváltanom, hiszen egy igazán menő kabriót sikerült kialakítani belőle, amiből garantáltan nincs még egy ugyanilyen!

Köszönhetően annak, hogy eleve egy jó állapotú autó volt, amely alapul szolgált, plusz az építéskor kapott egy teljes felújítást és hogy csak nyáron üzemelt, illetve, hogy folyamatosan zárt és száraz garázsban állt, kitűnő állapotban maradt fenn; ezért így már értelmet nyer a címünk, hiszen egy igazi konzervált, retró csemege. Közúti közlekedésben sajnos rendszám hiányában nem vehet részt, de kiállítási darabnak, illetve helytörténeti emléknek van megőrizve az utókornak.

Az autó műszaki paramétereiről is ejtenék néhány gondolatot. Elsőként az átalakított karosszéria néhány momentumát jegyezném le. A Wartburg nagyon jó alap, ilyesfajta egyedi kivitelek építésére, hiszen különálló alvázas autó, így nem veszít lényegesen merevségéből, mint önhordó karosszériás társai. Ennek volt köszönhető, hogy annak idején, a fagylaltos konstrukció megalkotáskor egy Wartburgot választottak ki az átalakításra.

Ajtót egy darabot találunk, a vezető oldalit, és máris szembetűnik, hogy 1981 év eleji kivitelről beszélünk, hiszen krómozott külső kilincses ajtónk van. Az autón egyébként rendkívül gondosan el lettek dolgozva a levágott részek helyei: a szélvédőkeret, az ajtók teteje és itt jegyezném meg, hogy a hátsó ajtók egybe vannak dolgozva a sárvédőkkel, illetve jobb oldalon nincs ajtó, csak egy fellépő rész, kis lánccal „elzárva” az illetéktelen személyek elől.

Az előbbi gondolatot kicsit továbbvinném, ugyanis évjárat szempontjából azért különleges a Wartburg, mert ’81 a váltás éve volt sok alkatrész terén, de ez még – mint mondottam – év eleji gyártás volt, hiszen a motorháztetőt felnyitva láthatjuk, hogy ennek még külső feszültségszabályzója van, illetve kívülről állítható magasságú fényszórói.

Az utasteret egy szebb napokat megélt, ám jó állapotú, autóbontóban pihenő négyütemű Wartburg üléseivel, illetve kárpitjaival egészítettük ki, tettük komfortossá. „Extraként” sorolható még ide, a háromszólamú dallamkürt is, ami szerintem illik az autó egyedi megjelenéséhez.

Cikk: Kathi Balázs

Fotók: Kathi Imre

Címkék

Kapcsolódó tartalmak

Ez is érdekelhet

Close