Zastava 101 – majdnem nyugati

A jugoszláv autógyártás fő terméke cseppnyi nyugati érzést csempészett a keleti blokkba. Nem egy csodagépről beszélünk, de tény, hogy számos konkurens autónál jobb vezetési élményt nyújtott, ami miatt hamar elismerték a kragujevaci Fiat 128-at. Persze a vélemények ellentmondásosak, összességében a Zastavákat sokan szerették, és jó néhány irigy pillantást zsebeltek be a nyolcvanas években.

Yugo-311

A gyár takarékos kisautóval szeretett volna kitörni a keleti skatulyából, és sikerült is neki. Az Egyesült Államokba is jutott a Zastavából (Yugo néven), méghozzá nem is olyan kevés, 145.000 darabot importáltak. Jól ment az értékesítés a környező országokban is, hozzánk a GTL55 típusból került be nagyobb mennyiség. A Fiat128 alapjaira épülő autó bár több erőforrással is megvásárolható volt, Magyarországon az 55 lóerős, 1100 köbcentis terjedt el, jó menettulajdonságainak köszönhetően pedig hamar sikeres lett. A 7 literes fogyasztás sem vágta földhöz a tulajdonosokat, bár törődést igényelt bőven, mégis viszonylag megbízható autónak számított, nem ürítette ki az emberek pénztárcáját. Városban jól húzott, országúton a 110-120-as tempót bírta, dinamikájára nem lehetett nagy panasz, viszont négysebességes váltója nem lett tökéletesen eltalálva. Felszereltsége is kiemelkedett, fékrendszer rásegítővel, hátsóablak fűtéssel is ellátták. Sajnos automata szivató nem került a Zastavába, ezért télen a kellemetlen percek garantáltak voltak.

Belseje kellemes meglepetésnek számított, a kényelmes, minőségi kárpittal befedett ülések, és a viszonylag nagy tér nem érzékeltette, hogy egy mindössze 880 kilogrammos autóval van dolgunk. Az ajtók szintén elegáns borítást kaptak, egyáltalán nem rossz a belső összképe. Bár a kopogós műanyagok jellemzőek voltak, valamint a kapcsolók nem sikerültek szépre, a kilincs szeretett letörni, mégis nyugatias arculat, és egész jó minőség jellemezte belülről a Zastavát. Négy ember kényelmesen elfért benne, sőt 1.80 fölött is befért a sofőr. Lehetett bele pakolni is, az alap 325 literes csomagtartó méretét a hátsó ülések előredöntésével tovább lehetett növelni. Biztonság szempontjából is próbálták kihozni a maximumot, a fejtámlák, a biztonsági kormányoszlop, és automata öv védte az utasokat.

Sans titre 1

A jugoszláv gyár története egyébként meglehetősen kalandos volt, a Zastavát átnevezték Yugo-ra, ezekből került az USA-ba is. A délszláv háború idején pedig a hadiipar jelentős szereplője volt, ami miatt 1999-ben a NATO légicsapást mért a gyárra. Kragujevacban azonban felálltak a padlóról, és 2008-tól évi 16.000 Zastava10 elnevezésű – a Fiat Punto második kiadásának ráncfelvarrott változata alapján készült – járművet gyártottak, legfőképp a hazai piacra. 2012-től pedig évi 30 ezer Fiat 500L összeszerelésével bízták meg a szerb gyárat.

Visszatérve a 101-hez, a Fiat technológia és a jugoszláv autóipar együttműködése évtizedeken átívelő, sikeres kapcsolat lett. Ennek egyik fontos állomása a Zastava 101 volt, mely nem akart más lenni, mint egy egyszerű népautó. A klasszikus Zastava gyártása ugyan megszűnt, de az 1.273.000 legyártott darabból néhánnyal még mindig találkozni az utakon, és ma is olyan feltűnő jelenség, mint 30 évvel ezelőtt.

Címkék

Kapcsolódó tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.