A 2018-as AMTS veteránjai – I. rész
Ha március, akkor Nemzetközi Automobil és Tuning Show, amiből mi most a veterán résztvevőket emeltük ki, ugyanis idén is szép számmal voltak jelen a múlt autócsodái a rendezvényen. A retrovasak.hu csapata a pénteki napon látogatott ki a Hungexpóra, amikor még szellősebbek voltak a pavilonok, ennek köszönhetően pedig zavartalanul fotózhattunk, és fotóztunk is!
Mindazonáltal sosem egyszerű hozzákezdeni az AMTS összefoglalójához, mert annyi végéről meg lehetne fogni a felsorakoztatott veterán/veteránkorú járművekhez kapcsolódó tematikákat, hogy holnap reggelig püfölhetném a billentyűket, mire befejezném a cikket. Azért igyekeztem különválasztani a fő csapásirányokat, ma a „G”, holnap pedig az „F” pavilon lesz a főszerepben, de a „C”-be is bekukkantunk virtuálisan. Igyekszünk rengeteg fotóval, illetve a II. részben egy videóval is fűszerezni a beszámolónkat.
A „G” jelűben a „Magyarok a világ járműgyártásában” kiállítás nyújtott igazán tartalmas látnivalókat, a Leitert-hintótól kezdve a Dutrán át, egészen a Galamb József nevével fémjelzett T-Modellig végigkövethettük az előző évszázad(ok) magyar vonatkozású történéseit. Érdekes kikacsintás volt az 1928-as Magotax is, egy 1925-ös törvény szerint a magántaxisok csak magyar gyártmányú személygépkocsit használhattak, mely a Magyar Általános Gépgyárnak remek lehetőséget biztosított a megerősödésre. Bár az elképzelésnek gátat szabott a világválság, a második világháború előttről származó egyetlen megmaradt magántaxi így is a hazai járműtörténelem fontos részét képezi.
Szintén a „G” pavilonban rendezték be a „Meseautótól a Merkurig” kiállítást, melynél lényegében a hazai gépjármű-kereskedelem alakulását, annak főbb pontjait, illetve a háború előtti és utáni helyzetet követhettük nyomon, a hazai autókiállításokon át, egészen a Merkur-korszak végéig. Tehát nagyjából az 1900-as évek elejétől a rendszerváltásig összefoglalták nekünk különböző két/négykerekű típusok, installációk, leírások segítségével a Magyarországon végbement „járműforradalmat”. A Panni robogó és a Klíma I kútoszlop mellett csodás látványt nyújtott a fehér Danuvia-Skoda páros is.
A csarnokban ezeken kívül jó néhány klasszikus amerikai vas is helyet kapott, továbbá egy sor Audival is kedveskedtek a látogatóknak, valamint pár Citroën Kacsa és egy Traction Avant is megbújt a széleken. De Mercedesek is bővítették a márkák sokszínűségét (a 230-as páros mellett volt W123 240 TD is – aka „zöldséges”), illetve a német vonalat még tovább erősítve az egyik sarokban egy hibátlan küllemű – igaz a gyári felniket mellőző – BMW E30 Coupé is feltűnt, instánkon egy képet is közzétettünk róla.
Személyes kedvencem innen azonban mégis a Porsche standja volt, ahol a 70 éves 356-os modellt ünnepelték többek között egy csodálatos B Cabrióval. A közelében álló, felújításra váró 356-os pedig még romos állapotában is impozáns látványt nyújtott, mellé állva érezni lehetett a múlt illatát, és ha ettől nem került veterános hangulatba a látogató, akkor bizony semmitől!
Folytatása következik…
Beszámoló: Bense Róbert
Fotók: Bacsa Zoltán, Bense Róbert, Janoch Ábel