fbpx

Citroën Karin – absztrakt tanulmány

A koncepcióautók világában számos futurisztikus, ám kevésbé ismert modellel találkozhatunk, melyek többsége ugyan sosem lépett ki úgy a valóságba, mint ahogyan tanulmány formájában megjelent, ám újdonságokat azért bőven adtak a jövő négykerekűinek.

Ebben a különleges közösségben találhatjuk meg a Citroën Karint is, mely 1980-ban, a Párizsi Autószalonon mutatkozott be a nagyközönség előtt. Az egyfajta vészmegoldásként a pódiumra teremtett, Trevor Fiore által tervezett tanulmány megjelenésével és technológiai újításaival hatalmas port kavart, utóbbiakon végignézve pedig nyugodtan kijelenthető, hogy a franciák meglehetősen pontosan eltalálták a jövőképet.

Citroën Karin

De kezdjük a külsővel, a mindössze 1.07 méter magasságú, 3.7 méter hosszúságú, és 1.9 méter szélességű, csonka gúlára hajazó test hatalmas üvegfelületekkel rendelkezett, a klasszikus értelemben vett tető mérete pedig megegyezett egy A3-as méretű papírlapéval. További ínyencségeknek számítottak a félig rejtett hátsó kerekek, a szokatlan, ám a francia autógyártásban nem egyedülálló fényszórópáros, valamint a felfelé nyíló ajtók is.

Az utastérben sem lehetett túl sok hétköznapi megoldással találkozni, egyrészt ott volt a három, kényelmes napozóágyakra hasonlító ülés, a középen lévő előtt pedig a kormány és a körben elrendezett kezelőszervek sorakoztak. Ez egyébként a sofőr kényelmét szolgálta, és későbbi Citroën-tanulmányokban is láthattuk, illetve sorozatgyártásba került autók esetében is alkalmazták, igaz kevésbé rendhagyó formában.

Citroën Karin

A műszerfal szerepét két szélső kijelző és egy középső képernyő hivatott betölteni, utóbbinál a kamerákkal helyettesített visszapillantók képét is nyomon lehetett követni. Manapság is találkozhatunk ezekkel az extrákkal, digitális képernyők, és a tolatókamerák formájában.

Citroën Karin

Az orrmotoros Karinba négyhengeres erőforrás került, de műszaki oldaláról nézve érdekessége még a hidropneumatikus futómű is, mely ugyan a CX-ből már ismerős lehetett, de az elkövetkezendő évtizedekben lett igazán meghatározó a Citroënnél. Az erősen megosztó, mindössze egy példányban létező modell mindenesetre elérte célját, az Párizsi Autószalon egyik legfurcsább négykerekűje lett, és sokáig beszédtéma volt a nemzetközi sajtóban.

Bense Róbert

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb