A Fiat embléma története
Az 1899-ben alapított olasz cég neve betűszó, jelentése Fabbrica Italiana Automobili Torino, vagyis Torinói Olasz Autógyár. Az alapító, Giovanni Agnelli első autóin mindössze egy fémlapocska utalt az elnevezésre, de a hűtőre festett feliratról már messziről meg lehetett ismerni a Fiatokat.
A századfordulóra a Fiat már globálisan gondolkodott, Franciaország volt az első határon túli hely, ahová a FIAT szállított. Valójában az export hívta életre a cég egy igazi védjegyét, amihez új emblémát is terveztek. A liberty stílusban (a 19. század végének, 20. század elejének kiemelkedő építészeti irányzata) megrajzolt, kékre és aranyszínűre zománcozott bronzplakettről elhagyták a Carpanetto rajzolta betűket, helyettük az embléma közepére egy négyszögbe zárt, pontok nélküli FIAT feliratot helyeztek, amelyben az A betű jobb oldalának felső része kissé elhajlott, teret engedve a T betűnek.
1903-tól a Fiat egyre jelentősebb szerepet töltött be az autógyártók között: Franciaország és Anglia mellett már a tengerentúlra is exportál. Ekkorra a FIAT név már nemcsak a termékeket, hanem az egész vállalatot jelképezte, amelyet az 1904-ben megjelent, Roberto Biscaretti által tervezett újabb emblémán a teljes cégnév elhagyása is alátámasztott. Az ovális plakettet több mint két évtizedig használták. Stilizált liberty stílusú rajzolata hasonlított a korábbi változatra: felkelő nap a porosz kék háttér előtt. A FIAT felirat is ugyanaz maradt, mint az 1901-es emblémán, de a betűk vastagabbak lettek és köréjük új, spártai jellegű dekoráció került. Ez a jelvény nem sokkal később a cég logójává vált, még a hivatalos levélpapírokon is megjelent a FIAT nevet hátulról beragyogó felkelő nap.
A 20-as években kör alakú emblémái jellemezték az autókat. Ezek jellegzetes, vékony, hosszúkás betűkből álltak, az Alfa Romeóhoz hasonlóan babérkoszorúval vettek körül őket. 1931-ben egyszerű téglalap alakúra, később alul keskenyedő formájúra cserélték le az emblémát.
A második világháború után, a 60-as évek gazdasági fellendülésének köszönhetően, a FIAT megnégyszerezte az autóeladások számát, közel 150 országba exportálta autóit. Az erős nemzetközi jelenlét arra ösztönözte a vállalatot, hogy egységesítse emblémáit, ezáltal olyan egységes arculattal és modern emblémával jelenjen meg a vásárlók előtt, amely első látásra azonosíthatóvá teszi a hirdetésekben, reklámokban szerte a világon. Így jött létre 1968-ban a négy, 18 fokban döntött négyszögben dőlt „univers” betűtípussal írt, kék alapon fehér FIAT felirat, mely 1982-ig nemcsak a Fiat gépkocsik, hanem az egész Fiat Csoport védjegyeként is szolgált, jelképezte a holdingon belüli márkák összetartozását.
1982-ben először a Panda hűtőrácsán jelent meg a négy darab döntött négyszög stilizált változata, az öt ferde vonal. Ez a két jelvény 1991-ig felváltva szerepelt az egyes típusok orrán. Az akkor bemutatott Cinquecento már mindkettőt egyszerre viselte, az öt vonalat elöl, a négy négyszöget pedig hátul.
Alapításának 100. évfordulóján 1999-ben, az új Punto bemutatásával egy időben a Fiat visszatért az 1920-as évek legendás kör alakú babérkoszorús plakettjéhez, kék mezőben ezüst felirattal. A Centro Stile Fiat, a Fiat saját formatervező központja, által rajzolt régi-új emblémával a cég a gyökerekhez való visszatérést, ugyanakkor a megújulást is jelezni kívánta. A Fiat Csoport védjegye, a négy döntött négyszög az autók hátulján továbbra is megmaradt.
A márka 2007-ben az újrakezdés szimbólumaként az új Bravón mutatta be legújabb emblémáját. A babérkoszorú helyét egyszerű és letisztult krómkeret vette át, a hagyományos rajzolatú, fehér FIAT felirat pedig a múlt nagyteljesítményű autóit idéző vörös hátteret kapott.
via Fiat sajtó