fbpx

Oldsmobile 88 (első generáció)

1949 és 1953 között gyártották ennek az amerikai autótípusnak az első generációját. A 88-as egészpontosan tíz generációt élt meg és az utolsó 88-as 1999-ben hagyta el a szerelőszalagot. Ezt a típust 1949-ben mutatták be a 76-al és 98-al. A 88 a 78-at váltotta le. Úgynevezett „Futuramic” karosszériával épült fel. Alapból egy hathengeres, benzines, 5 literes motorral szerelték fel, de készült egy „Rocket” változat, ami ugyanolyan 5 literes volt, de már V8-as hengerelrendezésű volt. A sorhatos 105, a V8-as pedig 30 lóerővel erősebb volt, egész pontosan 135 lóerős volt. Gyakorlatilag ez tekinthető az első amerikai izomautónak. Az erőátvitelt egy háromfokozatú manuális váltóval látták el, de emellett még egy Hydra-Matic automataváltóval is meglehetett vásárolni. A járművet egész jó szlogennel árulták. Egy zeneszámnak, mert hozzáírták a „Rocket 88” zeneszámot. Sokan az első rock and roll felvételnek tekintenek. Ennek a járműnek a beindításához szükséges egy gyújtáskulcs és egy gomb is kellett, ahogy a kortárs járműveknél is szokás volt. A gomb szükséges ahhoz, hogy beinduljon az indítómotor, de a kulcs nélkül nem indítható be a személyautó. Ezt a kocsit egy szemcsés levegőszűrővel látták el az első sárvédőn az ajtó előtt szerepel egy „Futuramic” felirat. Hát tény és való, hogy a korához képest egész modern ez az autó. 1951-ben megszüntették a belépő szintű 76-ost és gyakorlatilag az összes 88-ast a Rocket V8-as motor hajtotta. Ekkor alakult ki az új GM gyártmányú karosszériaváltozat, ami a Super 88 karosszériája. Több helyen is megfigyelhető ez a változtatás, ugyanis módosították a hátsó taktust, a tengelytáv pedig 120 hüvelyk volt (az alap pedig 119,5 volt). Még ebben az évben megszűnt a kombi és 1957-ig nem is gyártottak kombit. Lehetőség volt még elektromos ablakot és elektromos ülést is megvásárolni extraként (igen, 1951-ben már volt ilyen). 1952-ben ismét variáltak az autón. Ugyanis kifejlesztettek egy jóval erősebb motort. Az alap 88-as a hagyományos Rocket 88-assal készült, míg a Super 88 motorja 160 lóerőt tudott. Kívülről új rácsot és hátsólámpákat kapott és belülről is volt némi stílusváltás. Extraként már automata fényszóró vezérlést is lehetett kapni. 1953-ban elkészítették a Super 88 továbbfejlesztett változatát, ami a DeLuxe 88 volt, bár inkább hasonlított egy modellfrissített Super 88-ra. Hát vajon milyen lehetett ez a jármű a versenypályán? Hát iszonyatosan gyors. Ezt köztudottan bebizonyította a NASCAR versenyeken. 1949-ben kilencből hat versenyt nyert meg. Ez a járgány egészen 1952-ig gyakorlatilag veretlen volt. 1952-ben egy igazi legenda győzte le, ami nem más, mint a Hudson Hornet. Bár csak 3 évig volt a csúcson, sokan még ma is az első „NASCAR királyának” tartják. 1953-ban egy katasztrófa következett be. Egy tűz elpusztította GM Hydra-Matic gyárat Livonia városában (Michigan állam). A legnagyobb probléma volt az, hogy ez volt az egyetlen Hydra-Matic gyár. Hogy orvosolják ezt a súlyos problémát, pár ezer gépkocsit egy kétsebességes Buick Dynaflow automataváltóval szerelték fel, amíg a GM újra nem tudta indítani a klasszikus Hydra-Matic váltót. A gyártást végül 1953-ban fejezték be. A 88-as típus még ezután kilenc generációt élt meg 1999-ig. Ezzel majdnem az Oldsmobile végéig húzta a név, ugyani a gyártó 2004-ben csődöt jelentett. Szerencsére még ma is nagyon sok jó állapotú darab van, de ennek ellenére horribilis áron cserélnek gazdát.

blank

blank

blank

blank

Köszönjük az összefoglalót Rankasz Dezsőnek!

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb