Simson Duo – különc tricikli
Az NDK-ban sem kellett messzire menni a csodabogarakért, erre jó példa a Simson, vagyis inkább a Krause Duo, ami leginkább egy három keréken guruló kanapéra hasonlított, erős Schwalbe beütéssel.
Persze a történet nem itt kezdődött a Krause ugyanis már ezelőtt is gyártott különböző típusú modelleket, melyek hasonló felépítésűek voltak, ugyanakkor megjelenésüket tekintve nem viselték magukon ilyen egyértelműen a Simson-jegyeket.
Ilyen volt a Piccolo Trumpf is, mely a Simson SR motorját kapta meg. Lekerekített orra szinte eltakarta az első kereket, tető helyett viszont legfeljebb egy takaróponyva védte meg a „kisszéken” ülő utast. A korai példányokból mindössze néhány ezer darab készült.
Történt aztán, hogy ezeket a kezdeti modelleket egyre inkább felfejlesztette a Krause, ennek az eredménye lett a ’60-as években a Piccolo Duo, majd a ’70-es évek elején a Duo 3, illetve a Duo 4, melyek már a klasszikus Simson-arcot viselték magukon. Valahol itt ragadhatott rá az eredeti mellett a jóval szélesebb körben ismert Simson márkanév is, holott hivatalosan a Krause gyártotta ezeket a különleges járműveket, méghozzá Brandis településén. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem használtak „hozott” alkatrészeket, a fődarabokat ugyanis a Simson Schwalbe biztosította.
1973-ban még tovább csiszoltak a Duón, mely ekkor már a 4/1 típusnevet viselte, a korábbinál jóval nagyobb, 13 literes tankkal szerelték, ám továbbra is a KR51 erőforrásával látták el. Az 50 köbcentis, 3.6 lóerős motorral rendelkező háromkerekű nagyjából 60 km/órás sebességre volt képes.
Ekkorra már a Krause is berendezkedett a nagyobb termelési számokra, ez évente 1100 példányt jelentett. Érdekesség, hogy rokkantkocsiként hivatkoznak a Duókra, azonban maga a jobboldali beszállás nem volt a legegyszerűbb mutatvány. Mindazonáltal a „kézi vezérlés” az előnyök közé sorolható, az automata kuplungos, 3 sebességes váltót egy karral lehetett kezelni, a kormány szintén Simson származék volt.
Az újabb példányok komfortban már jóval többet nyújtottak, ponyvatetejük mellett első-hátsó ablakokat is kaptak, illetve itt már ketten is elfértek az apró „kanapén”. További különlegesség, hogy néhány újító szándékú tulajdonos egészen kreatív módon építette át, illetve tette zárttá a háromkerekűjét.
1989-ben még piacra dobták a 4/2 típust, ami már az S51-es motorját kapta meg, valamint az elektromos berendezésein módosítottak, ám a Krause csillaga már leáldozóban volt, a következő széria, azaz a Duo 5 pedig csupán prototípusként létezett.
Bense Róbert