Škoda-kaland – 17. | 18. nap – Ópusztaszer, Hajdúböszörmény
Támogasd a túrát, nyerd meg a Škodát!
Finoman szólva is meglehetősen „nemszeretem” idő köszöntött ránk szerdán, ismétlődő esővel, viharos széllel, ám mivel nem az időjárás-jelentés miatt vagytok most itt, ezért felejtsük is el a borút, és tekintsünk inkább vissza az elmúlt két nap történéseire! A kuckózós időt tökéletesen át lehet vészelni a Škodában, és bár a szél kicsit dobálta az autót, alapvetően hipernyugodt üzemmódban érkeztünk meg Ópusztaszerre.
Már tavaly megegyeztünk Icuval, hogy 2018-as túránk alatt útba ejtjük a Nemzeti Történeti Emlékparkot, azon belül is a Feszty-körképet, egyrészt mivel neki kimaradt, másrészt ragadjon már ránk egy kis kultúra is. Viccet félretéve, ez tényleg egy olyan program, ami esőben, hóban, télen, nyáron ideális lehet, arról nem is beszélve, hogy jó néhány órára lefoglal mindenkit, akit érdekel a magyarok történelme a honfoglalástól egészen a 19./20. századig bezárólag.
A mintegy 3500 forintos belépő nem olcsó, cserébe tényleg tartalmas csomagot kapunk, kezdve a 3D-s mozitól, a Rotunda számos kiállításáig, vagy éppen a körképig. Két látnivaló között sétáltunk is, és mivel a programpontok ügyesen összhangba lettek állítva, így pont elég holtidőnk maradt a lazításra.
Az 1982-1992 között épült Rotunda földszintjén a Feszty-körkép elkészültéről, rongálódásáról, valamint újjászületéséről láthatunk képeket, különböző illusztrációkat. Az 1892-94 között készült, 1600 négyzetméteres festmény jelentős része elpusztult a második világháborúban, ám 1991 és 1995 között egy húszfős lengyel szakembergárda restaurálta és rekonstruálta. A monumentális körkép sajnos nem fotózható, de igazából nem is lenne lehetséges visszaadni a honfoglalás elképzelt panorámáját, a hatásos fényeket és hangaláfestéseket.
A Rotunda második emeletén kisvárosi és nagyvárosi promenádot alakítottak ki, 1896-os köntösbe bújtatva, de a körkép készítésének installációja is itt kapott helyet. Egy szinttel feljebb a régészeté és a numizmatikáé a főszerep, valamint a középkori csatákat is itt idézik fel, interaktív formában. Legalább fél napot el lehetne itt tölteni, tökéletes időtöltés volt a borongós délutánra! Arra érdemes figyelni, hogy a Feszty-körkép megtekintése előjegyzéshez kötött.
Hazafelé az útközben látott gépezetekről sem feledkeztünk meg, és ugyan a szél alaposan megdobálta kósza repülő gesztenyékkel a Škodánkat, ez sem tántorított el minket attól, hogy beálljunk egy IFA és egy Ikarus 211 közé. De felfedeztünk magunknak egy árválkodó Barkas-t, és néhány látszólag napi használatban lévő, ám gondozott Ladát is. A szürke idő ellenére tehát ez igenis egy színes nap volt!
Csütörtökön is záporosan kezdtük a napot, de mire bepakoltunk az autóba, természetesen már el is állt az eső. Hajdúböszörmény fele tartottunk, ám előtte még tettünk egy rövid kitérőt a hortobágyi kilenclyukú hídhoz. A világörökség részét képező hídról és a Škodáról nem volt egyszerű közös fotót készíteni, de a magasodó dzsumbuj ellenére is sikerült pár hangulatos képet készíteni.
Sok időnk nem volt elmerengeni a pusztaságon, hiszen ’böszörményben már vártak minket, szép kis csokor járgány gyűlt össze a csütörtök délutáni 13 órás időpont ellenére is. Bogártól a Toyota Land Cruiserig, Ladától a Wartburgig tartott a felhozatal, és persze ott voltak a Škodák is, Kathi Balázs 105L-je sem lehet ismeretlen számotokra, volt már róla Keleti Blogos videó is.
Mint ahogyan az egykori fagyis Wartburg kabrió sem először jelenik meg online hasábjainkon. Remek mini-találkozót csaptunk ismét, és már most feljött a kérdés, hogy jövőre is útba ejtjük-e Hajdúböszörményt a Daciával, szerintem minden esély megvan rá!
A kötelező matrica-ragasztgatások után készítettünk néhány csoportképet, és egy augusztusi-szeptemberi Bogár-tesztet is tervbe vettünk, hogy aztán beszélgessünk egy kicsit a helyi tévé kollégáival, akikkel a hétvégén is találkozunk még.
A böszörményi társaság egy része ugyanis péntektől-vasárnapig áthelyeződik Hejcére, ahová mi is velük tartunk! A XIII. Hejcei Veterán Jármű Találkozóról egészen vasárnap délutánig tervezünk tudósítani a következő összefoglalónkban, onnan pedig Miskolcig robogunk, ahol már a 2018-as kalandunk véghajrájára fordulunk rá, vélhetően átlépve a túra 3000. kilométerét!
Cikk: Bense Róbert
Képek: Bense Róbert, Demencze Ilona
Ha még nem tudjátok, hogy mi is az a Škoda-kaland, nézzétek végig a már eddig megjelent cikkeinket, és csatlakozzatok hozzánk Instagramon is, ha naprakészek szeretnétek maradni!
Támogasd a túrát, nyerd meg a Škodát!
A Škoda-kaland fő támogatói: Duna Autó Zrt., Suzuki Barta Cégcsoport, Fortuna Bt., Vacer Trade Kft., PlázaCopy Siófok, A Paksi Kávé, Rainbow Car Bt., Motoparts Webáruház, DS Car Autómentő Kft., Unique Store Kft.