TOP 3 kínai klasszikus, avagy a kínai autóipar első autói | Villám Veterán
A szocialista autók esetén mindig csak a szovjet és kelet-európai modellekről ejtünk szót. De mi a helyzet a kínai veteránokkal?
Az utóbbi időben rengetek ’50-as évekbeli amerikai autóról írtam. Pontosan ezért úgy éreztem, hogy egyensúlyozni kell, ideje lenne szocialista modellekről is szót ejtenem. Természetesen elsőként az NDK-s, csehszlovák, lengyel és szovjet típusok jutottak eszembe, de egy lépéssel tovább akartam menni.
A fentebb említett országok gyártmányai árnyékot vetnek a kínai és észak-koreai autóipar remekeire, melyekről sosem ejtünk szót. Itt az ideje, hogy ha csak érintőlegesen is, de beszéljünk róluk. Ebben a cikkben három olyan autóról olvashatsz, amiket a kínai motorizáció kezdetén gyártottak!
Dongfeng CA71, 1958
A kínai állam 1953-ban alapította meg a ma is létező FAW-ot (First Automotive Works), melyhez a Szovjetunió jelentős mennyiségű műszaki és anyagi támogatást adott. A kezdeti időszakban többnyire szovjet haszonjárművek átdolgozott változatait gyártotta, majd belevágott a személyautók fejlesztésébe is.
1958-ban mutatkozott be a Dongfeng CA71, az első személyautó, amit teljes mértékben Kínában gyártottak. A termelés egy évében csak 30 példány készült, melyek a korabeli propagandagépezet szerves részét alkották. Mao Ce-tung több nyilvános eseményre is Dongfenggel érkezett, ám a politikai elit sokkal inkább a közel másfék méterrel hosszabb Hongqi CA72-est kedvelte.
A CA71-es több európai modell összegyúrásával jött létre: formaterve a Simca Vedette és MK2-es Ford Zephyr megjelenésére hasonlít. Erőforrás tekintetében egy 1,9 literes, sor-4-es motort kapott, ami 70 LE leadását tette lehetővé. Csúcssebessége 130 km/h volt.
Hongqi CA72, 1959 – 1965
Mao 1955-ben utasítást adott egy termetes limuzin tervezésére, amit a párt elit szolgálatába állítanának. 1958 augusztusára elkészült a prototípus, ami valójában egy 1955-ös Imperial volt, melynek paneleit lecserélték.
A luxus limuzin termelése a következő évben be is indult, egészen 1965-ig gyártották. ’65-ben nevet váltott, majd ’81-is CA770 néven futott – a két széria szinte azonos, mindkettőt az ’50-es évek Chrysler műszaki megoldásaira alapozva szerelték.
Paramétereit tekintve a CA72-eseket egy 3,4 méteres tengelytávval tervezték, a limuzin teljes hossza 5,7 méter volt. A több mint két tonnás géptestet egy 5,4 literes V8-as motor hajtotta, melyhez eleinte egy két, majd később négysebességes automataváltót csatlakoztattak.
Shanghai SH760, 1964 – 1974
Elérkeztünk a lista legfiatalabb, egyben legkisebb tagjához is, amit az alacsony beosztású hivatalnokoknak utaltak ki. Az első prototípusokat a Warszawák alapjaira építették, de a sorozatgyártásba állított variánsok már nyugati jellegzetességeket mutattak.
Akárcsak a szovjet Csajka, az SH760 vonalvezetése is sokban hasonlított az ’55-ös Packardokéra, műszakilag viszont a kortárs Mercedes-ekhez állt közel. Motor terén egy 90 lovas, 2,2 literes, sor-6-os erőforrást kapott, amit egy négyfokozatú váltóval párosították. 1974-ben mutatkozott be az Sh760A modell, ami már jóval szögletesebb formatervet kapott.
Mit gondolsz, a fenti három autó közül Neked melyik tetszik a legjobban? Oszd meg Velünk véleményed és gondolataid!
cikk/fotók: Tarsoly Bálint