TOP 3 magyar törpe, avagy 3 különleges mikroautó – 5. rész, Magyarország | Villám Veterán
Annak ellenére, hogy a háború utáni legismertebb mikroautókat a nyugat-németek gyártották, mi is próbálkoztunk törpeautók tervezésével
A törpeautókról szóló cikksorozat előző négy részében a háború utáni nyugat-német és francia autóipar legkisebb képviselőivel ismerkedhettél meg. Ebben a részben a Magyarországon tervezet modellekről lesz szó, melyek egyikét sem állították sorozatgyártásba.
Pente 600
A Pente 600 az 1947-ben bemutatott 500-as modell utódja volt, amit Pentelényi János mérnök tervei alapján építettek meg. Műszakilag hasonlított az előző szériára, ami egy 0,5 literes, kétütemű, 15 lóerős motort kapott. A 600-as, ahogy neve is sugallja, már egy 600 köbcentis változatot kapott, ami 18 ló erejével dolgozott.
Annak ellenére, hogy jó kritikákat kapott, ráadásul jövője is lehetett volna, a KGST megalakulása és az országokra kiszabott termelői szerepek miatt nem kerülhetett gyártásba. Mind az 500-as, mind a 600-asból csak egy prototípus készült. Megjelenésében a kortárs Renault 4CV-re hasonlít, de a korai Moszkvicsok alapjául szolgáló háborús Opel Olympiát is felfedezhetjük benne. Egyes állítások szerint a magyar Trabant is lehetett volna.
A „Surányi”
A Surányi Ednre tervezte autó jelentősen kisebb volt, mint a fentebbi Penték. Míg azok öntömege közel 600 kg volt, a Surányié csak 123. A könnyű géptestet egy 250 köbcentis DKW motor hajtotta, csúcssebessége 60 km/h körül lehetett.
A kétszemélyes „törperoadster” futóművét bicikli alkatrészekből készítették, ami egyrészt költséghatékony lett volna, ráadásul műszakilag is egy egyszerű konstrukció lett volna. Ahogy a Pentéket, a Surányikat sem állították sorozatgyártásba.
Az „Úttörő”
Az előző két autóhoz hasonlóan, az 1950-es évek környékén született meg a Hajdú-Bihar megyei Autó, Műszerész és Gumijavító Vállalat sajáttervezésű törpeautója, az Úttörő. Ezt a 320 kiló öntömegű farost egy 250 köbcentis Pannonia motor hajtotta volna. Külön érdekesség, hogy 2,5 méteres hosszával csak kb. 20 centivel volt rövidebb, mint egy Smart Fortwo.
A költségvetés szerint az Úttörő ára 16 és 18 ezer forint között lett volna. Viszonyítási alapként egy Pannonia 14,5 ezer, egy Púpos Wartburg 40 ezer forintba került. Sajnos az Úttörő sem ért célba, ezt a projektet is ejtették.
Mit gondolsz, a fenti 3 prototípus közül melyik a kedvenced? Van köztük olyan, amit érdemes lett volna gyártani? Oszd meg Velünk véleményed és gondolataid!
cikk/fotók: Tarsoly Bálint