fbpx

TOP 3 ragyogó csillag, avagy a Mercedes 3 legendás modellje – 1. rész | Villám Veterán

Íme három Stuttgarti Csillag, amik a XX. század fordulóján hatalmas durranásnak számítottak

Az autózás több mint 100 évében a gyártók rengetek sikermodell és nagy presztízsű autót mutattak be. Közéjük tartozik a Mercedes is, melynek három nagyszerű típusáról olvashatsz. A cikkben felsorolt modellek még Benz néven jelentek meg, és sokat hozzátettek a gyártó sikerének megalapozásához.

Benz Patent-Motorwagen, 1886-1893

Kezdjük is a legismertebb, egyben a hivatalosan elfogadott első belsőégésű motorral ellátott járművel, Carl Benz háromkerekű „szabadalmaztatott motoros szekerével”. Az első példány 1985-ben készült el, majd a következő év folyamán szabadalmaztatták és rendelhetővé vált. A háromkerekű jármű 600 birodalmi márkába került.

blank

A 954 köbcentis, egyhengeres motor 400-as fordulaton 2/3 lóerő leadását tette lehetővé. A Patent-Motorwagen érdekessége, hogy nem volt benzintankja, szerepét a porlasztó (felületi gázosító) töltötte be. Ebbe 4,5 liter benzint lehetett tölteni, a motorba juttatását és annak mennyiségét egy ülés alatti karral a sofőr szabályozta.

Benz Victoria, 1893-1898

Az 1890-es években bukkantak fel a négykerekű ló nélküli hintók. Korai példányaik közé tartozott a Benz Victoria is, amit Benz Emile Roger, a cég franciaországi képviselőjének javaslatára terveztek és forgalmaztak. A ’83 februárjától elérhető modellt két- és négyszemélyes kivitelben is lehetett rendelni. Ez utóbbiak un. „Vis-à-Vis” elrendezésűek voltak, ami annyit jelentett, hogy az utasok a sofőrrel szemben utaztak. Erről részletesebben itt olvashatsz.

blank

A Patent-Motorwagenhez képest a Victoria már valóságos erőgépnek számított. Míg előbbi 0,75 lóerős volt, addig az újabb modell korai példányai is 5 lovasak voltak – mi több, a széria gyártásának ’98-as leállításáig a teljesítmény 20 LE-re növekedett. További, meghatározó újításnak számított, hogy a Victoriákra már kör alakú kormánykereket illesztettek, így egy lépéssel közelebb kerültünk a mai autókban megszokott vezérlési egységek őseihez.

Benz Mylord, 1897-1901?

A Benz Mylord ’97-es feltűnésével egy lépéssel közelebb kerültünk a mai luxusautók távoli őseihez. A klasszikus értelemben vett landau és coupé de ville, ez utóbbi amerikaiasan „town car”, kivitel kombinációja annyit jelentett, hogy az utasokat a sofőrtől elválasztották. Míg az utasokat egy rögzített szerkezet, addig a sofőrt semmi sem védte az időjárás viszontagságaitól. A „landau”kivitel jelentése, hogy a hátsó, rögzített „kabinban” utazók feje fölé lehúzható tetőt szereltek.

blank

Akárcsak a Victoriákon, a Mylordokon is feltűnt a lábfék, ami a hátsó kerekeket fékezte. Mi több, hátrameneti fokozattal és önálló benzintartállyal is ellátták őket. A levegővel felfújt gumik eleinte extraként, rövidesen alapfelszereltségként szerepeltek a katalógusokban.

Mit gondolsz, a fenti három Benz közül Neked melyik a kedvenced? Oszd meg Velünk véleményed és gondolataid!

cikk/fotók: Tarsoly Bálint

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb