fbpx

Volt egyszer egy villany-Barkas

Illetve hát nem is egy, hanem mindjárt tíz, de ne szaladjunk ennyire előre, inkább kapcsoljunk hátramenetbe, mert nem kevesebb, mint fél évszázadot kell visszamennünk az időben. Talán emlékeztek még, hogy nem is olyan régen cikkeztünk már egy magyar próbálkozásról, mely (szintén) a Villamosipari Kutató Intézet szülöttje volt, és nemes egyszerűséggel VKI kocsinak, vagy Tiny I.-nek nevezték. Míg ez egy apróbb konstrukció volt, addig a háttérben bizony a nagyobb testvérén is komolyan dolgoztak, amihez az alapokat egy Barkas adta.

Ekkoriban az elektromos hajtás Európában már sokadvirágzását élte, gyakorta akadtak olyan koncepciók, melyek már akkor is a környezettudatosság felé terelték volna a városi közlekedést. A hazai elektromos Barkas is ezt az irányt célozta meg, és nem is rejtették véka alá a kezdeményezést, hiszen az oldalán ott virított az „elektromos hajtással a környezet védelméért” felirat.

blank

A különleges megjelenésű prototípus végül 1973-ra készült el, és bár használhatónak minősült az elképzelés, bőven szűkösebb határok közé szorult a Barkas praktikuma. Egyrészt az 1.3 tonnás test 2.7 tonnásra gyarapodott a súlyos akkucsomagok miatt, ezzel fordított arányosságban a terhelhetősége viszont csökkent, 1 tonna helyett pont a felére. A súly a sebességére is hatással volt, bár a 60-70 km/óra körüli végsebesség városi célokra azért ideális maradt.

A tízdarabos sorozat végül 1975-re készült el, és a Magyar Posta kötelékébe állt, de csupán rövid ideig szolgált, mivel egyrészről gyakoriak voltak a műszaki problémák, másrészt az egy feltöltést biztosító 50 kilométeres hatótáv sem az a szám volt, ami hosszabb utakra alkalmassá tette volna az Elektro Barkast.

blank

A VKI felismerte az akkori akku-kapacitással járó korlátokat, ezáltal világossá vált, hogy még várni kell a szmogmentesítéssel, nem is sejtve azt, hogy ez még 50 évvel később is hatalmas problémaként lesz jelen a nagyobb városok közlekedésében. Ami biztos, hogy az ekkoriban létrehozott koncepciók bár jók és nem mellesleg hazai születésűek voltak, ám szépen-lassan el is felejtődtek, a projekteket pedig lezárták.

fotók: magyarjarmu.hu

Bense Róbert

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb