fbpx

Alfa Romeo 33 – A boxer szívű olasz, amely megérdemli, hogy újra emlékezzünk rá

Van néhány autó, ami nem azért marad meg az ember emlékezetében, mert mindenben tökéletes volt, hanem azért, mert karaktere volt. Az Alfa Romeo 33 pontosan ilyen. Nem hibátlan, nem makulátlan, és sosem volt tömegek kedvence Magyarországon – de aki egyszer megízlelte, azt nehéz volt kiszedni belőle.

blank

A történet 1983-ban indul, amikor az Alfa piacra dobta a Sud utódját, egy új, könnyű, lendületes kisautót, ami már első ránézésre is teljesen más személyiség volt. A formája akkoriban divatosan ék alakú, a maga egyszerűségével mégis elegáns. Ma már kifejezetten „olaszos retró” – az a fajta, ami megállít a parkolóban, mert érzed rajta, hogy egy másik korszakból integet.

A motor, amelyiknek saját hangja volt

Ha valamit minden 33-tulaj ugyanúgy mesél, az a boxer motor hangja. Az Alfa Romeo sosem félt különbözni, és a bokszermotor ezt csúcsra járatta: mély, kerregő alapjárat, majd pörgős, torokhangú tintura, ami egyre szélesebbre húzta a mosolyt, ahogy ment fölfelé a fordulatszám.

blank

A teljesítmény papíron nem volt lehengerlő – 86, 95, 105 lóerő –, de az élmény sokkal többnek érződött. A 33-as könnyű volt, élénk, és igazi vezetni való autó: egyszerű műszaki tartalom, de annál több érzés.

Olasz temperamentum a mindennapokra

Az Alfa 33 nem akart több lenni, mint ami: egy könnyű, sportos kompakt, amit élmény volt terelgetni. A futómű elöl-hátul független, a kormányzás közvetlen, a váltó pedig az a fajta, amit ha egyszer megtanulsz, utána minden mást furcsának érzel.

A beltér ma már mosolyt csal az arcodra: nagy kerek órák, vékony karfák, az olasz műanyagok ismerős melegsége, és persze az a semmivel sem összetéveszthető „’80-as évek Alfa-illat”.

blank

Volt benne valami végtelenül emberi. Nem akart luxust, nem akart presztízst, de mindig igyekezett egy kicsivel többet adni annál, mint amit a kategória elvárt.

A 33 karrierje – röviden, de emlékezetesen

A modell 11 évig maradt gyártásban (1983–1994), és ez idő alatt több ráncfelvarrást is kapott. A ’90-es évek eleje hozta a modernebb pofát, az újabb műszereket és a kicsit letisztultabb stílust – de a lényeg ugyanaz maradt: boxer előre, élmény minden nap.

blank

A 33-asból rengeteg különféle változat készült: karburátoros, befecskendezős, állandó összkerekes Q4 (ami egy igazi kuriózum lett mára), és persze a különféle TI sportosabb kivitelek. Az Alfa mindig ügyelt rá, hogy a 33 megőrizze az imázst: kicsi, könnyű, vezetni élmény, minden kanyar egy kis ünnep.

Miért szeretjük ma is?

Az Alfa 33 nem volt tökéletes – a korrózió például szeretett hűséges társ lenni –, de mára pont ez adja a varázsát. Egyre kevesebb maradt belőle, és aki őriz egyet, az már nem csak egy régi autót tart, hanem egy korszakot, egy karaktert, egy érzést.

blank

A retró világában az Alfa Romeo 33 kicsit olyan, mint egy régi bakelit, amit előveszel a polcról: vannak rajta karcok, néha pattog, de ahogy elindul, egy pillanat alatt visszarepít egy olyan időbe, amikor minden egyszerűbb volt – és valahogy közelebb volt hozzánk.

blank

Ha a retró vasak világa neked is ugyanazt az érzést adja, mint egy régi Alfa 33 hangja a hajnalban, akkor nézz be a Retrovasak Classic Clubba. Ott olyan közösség vár, ahol ez a szenvedély igazán otthon van.

Fotók/cikk: Kajári Zoltán

blank

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb