A penne 50 árnyalata: A FIAT 500 története, 4. rész | Villám Veterán
Az 500-as a FIAT egyik legsikeresebb modellje, amit mindenki ismer. De mi a helyzet a különböző változatokkal?
A FIAT 500-asok történetét és fejlődését részletező cikksorozat előző 3 részében többféle hagyományos, kombi és platós olvashattál. Ebben a részben visszatérek a hagyományos kivitelekhez, amiket az 1960-as évek közepétől gyártottak. Lássuk is őket!
FIAT 500 F, 1965 – 1973
1965-re az 500-asokat ismét átdolgozták, a korábbi 500 D modelleket felváltották az új 500 F-ek. Az autó vonalvezetése többnyire változatlan maradt, viszont pár apróságon mégis változtattak, az F modelleket öngyilkos ajtó helyett a ma is megszokott előre nyíló ajtókkal tervezték.
Az 500 F-ek továbbra a megszokott 499,5 köbcentis, kéthengeres motort használták, viszont az már 18 lóerő (13,2 kW) leadására is képes volt! Igaz, ez sem egy hortobágyi ménes, viszont lendített annyit a teljesítményen, hogy elérhesse végre a 100 km/h-s csúcssebességet!
FIAT 500 L „Lusso”, 1968 – 1972
Hiába volt olcsó nép autó az 500-as, a torinóiak rájöttek, hogy olcsó autót is el lehet drágábban adni. Az F modellel párhuzamosan szerelt L-modell egy jobban felszerelt változat volt, ami nem csak belterében, de külső díszítőelemeiben is eltért a „fapados” változatoktól. A szérián belüli jelölés sem véletlen, az „L” a „lusso”, vagyis luxus felszereltségre utalt.
Motor terén itt sem történt változás, ez is 18 lovat hajtott és csúcssebessége 100 km/h volt. A Lusso, mondhatjuk, hogy az 500 F jobban felszerelt változata modernebb, sportosabb műszerfalat és óracsoportot kaptak, ülései kényelmesebbek voltak, illetve a lökhárító elé egy plusz hajlított krómlécet, ha úgy tetszik viccesen mondva „gallytörőt” kapott.
FIAT 500 R „Rinnovata”, 1972 – 1976
Elérkeztünk a félezres olasz kisautók utolsó változatához, az 500 R-hez. A 500 L-hez hasonlóan Az „R” is egy rövidítés/ utalás, ami a „rinnovata”, vagyis a „megújulás” szóra utalt.
Az R-ek voltak a legerősebb változatai. Igaz, ezek már 594 köbcentisek voltak, de továbbra is 18 lovasak maradtak. Csúcssebesség terén újabb áttörés történt: ezek már 107 km/h-val is száguldhattak! Az R-ek érdekessége, abban az évben kezdték gyártani, mikor a Torinói Autószalonon bemutatták az utód 126-ost.
Mit gondolsz, szerinted melyik a legvagányabb kis-FIAT? A cikksorozat melyik része tetszett a legjobban? A későbbiekben lehet, hogy írok egy 5. és 6. részt a különböző egyedi változatokról és licensz alapján gyártott modellekről. Addig is, oszd meg Velünk gondolataid, tapasztalataid!
cikk/fotók: Tarsoly Bálint