fbpx

Az 1966-os Opel Rekord – amikor a középkategória stílust kapott

Egy korszak szimbóluma

Ha a hatvanas évek német utcáira gondolunk, biztosan felvillan a szemünk előtt egy Opel Rekord képe. Az 1966-ban bemutatott Rekord C nem egyszerű modellváltás volt: ez lett az a típus, amely több mint egymillió példányban készült, és amely végleg bebetonozta az Opel helyét a középkategória királyai között.

blank

Az előd, a Rekord B csak rövid ideig volt piacon, szinte átmeneti szerepet játszott. De amikor 1966 nyarán megérkezett az új generáció, mindenki érezte: ez valami más. Egy autó, ami egyszerre volt családbarát, praktikus és mégis elegáns.


A forma, amitől megfordultak az utcán

Az Opel tervezői bátran nyúltak a korszak egyik divatjához, a „Coke-bottle line”-hoz – a kólaüveg formát idéző csípőívhez. A Rekord C oldalnézete ennek köszönhetően könnyed és sportos lett, különösen a kupéváltozatnál, amelynek teljesen lehúzható ablakai B-oszlop nélkül adtak elegáns profilt.

blank

Változatból nem volt hiány:

  • 2 és 4 ajtós limuzin,

  • kombi,

  • könnyű teherautó-kivitel,

  • sőt, 1967-től kupé is.

A krómozott díszek, a harmonikus arányok és a tágas utastér olyan autót varázsoltak a Rekordból, amelyet bátran lehetett mutogatni a szomszédnak is – és amellyel a család végre kényelmesen indulhatott nyaralni az Adriára.


Modern technika a motorháztető alatt

A Rekord C nemcsak kívülről volt előrelépés, hanem technikailag is.

  • Új CIH motorcsaládot kapott (Cam In Head), amely tartósabb és erősebb volt az elődöknél.

  • A motorválaszték széles skálán mozgott: az 1500-as belépőtől egészen a kétliter közeli erősebb változatokig.

  • A hathengeres verzió külön élmény volt, bár ritkábban találkozunk vele.

A futómű is megújult: tekercsrugók, merevebb szerkezet, stabilabb úttartás. Nem sportkocsi volt, de az utazás biztonságosabb és kényelmesebb lett. Elöl tárcsafékek, hátul dobfékek gondoskodtak a megállásról – a kor mércéjével korszerűnek számított.

blank


Mindennapi társ és családi kedvenc

A Rekord egyik titka az volt, hogy egyszerre felelt meg az üzletembernek, aki hétköznap a gyárba járt vele, és a családapának, aki hétvégén bepakolta a csomagtartóba a sátrakat, és indult a Balatonhoz.

A német precizitás, a tartósság és a kényelem keveredett benne – mindezt egy olyan árkategóriában, amely még elérhető volt a szélesebb közönség számára. Ez tette igazán népszerűvé a modellt.

blank

blank


Veteránként ma

Ma egy 1966-os Opel Rekord igazi különlegesség a veterán autós találkozókon. A formája még mindig elegáns, a motorjai megbízhatóak, és a hangulat, amit áraszt, egyszerűen utánozhatatlan.

Persze, mint minden hatvanas évekbeli Opel, a korrózió az egyik legnagyobb ellensége. A küszöbök, sárvédőívek és a padlólemez gyakran igényelnek komoly munkát. De aki időt és energiát szán rá, egy olyan autót kap, amely egyaránt felidézi a korszak német mérnöki világát és a saját ifjúságunk hangulatát.


Összegzés

Az 1966-os Opel Rekord C a német középkategória egyik legfontosabb mérföldköve. Egy autó, amely stílust, technikát és praktikumot hozott elérhető áron. Ma már ritka látvány az utakon, de ahol felbukkan, ott mindig mosolyt csal az arcokra.

Ez az a típus, amelyet nem csak vezetni jó, hanem nézni is – egy darabka történelem, amely visszavisz bennünket a hatvanas évek romantikus világába.

cikk: Kajári Zoltán
fotók: Háfra Zsolt

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb