Egy 54 éves Peugeot 504 hódította meg a világ legkeményebb veteránversenyét
A francia limuzin, amely újra bizonyított
Ha valaki azt hinné, hogy az 1970-es évek francia limuzinjai már csak kiállításokra és hétvégi autókázásokra valók, ideje újragondolni a dolgot. A Peugeot 504 ugyanis ismét megmutatta, hogy nemcsak stílusos és kényelmes, hanem hihetetlenül szívós is. Egy 1971-es példány a közelmúltban a világ egyik legkeményebb veteránversenyén, a Peking–Párizs Ralin aratott győzelmet.
A világ leghosszabb veteránversenye
A Peking–Párizs Ralit először 1907-ben rendezték meg, és máig a hosszú távú klasszikus autóversenyzés csúcsának számít. Az útvonal Kínából indul, és 14 988 kilométer megtétele után, mindössze 37 nap alatt ér célba Franciaország fővárosában.
Az idei mezőny 12 országon haladt keresztül: Kínától Kazahsztánon, Azerbajdzsánon, Grúzián, Törökországon, Bulgárián, Románián, Magyarországon, Ausztrián és Svájcon át vezetett az út a párizsi célvonalig.
Brit barátság – francia autóval
A győztes autót két angol úriember, Brian Palmer mérnök és Dave Bell szerelő vezette. Régóta barátok, közös szenvedélyük pedig az oldtimerek világa. A 2.0 liter alatti kategóriában indultak, és nemcsak saját osztályukban nyertek, hanem számos nagyobb, 3.0 liter feletti sportkocsit – köztük Porsche 911-eseket – is maguk mögé utasítottak.
Extrém kihívások az úton
A verseny nem volt zökkenőmentes: a kínai Nagy Fal után a kazah szakasz már leginkább kavicsos, poros és nehezen járható terepekkel próbálta meg a párost. Két felni is eltört, a defektek mindennapossá váltak, és futómű-hegesztésre is szükség volt.
Mégis, a Peugeot 504 hősiesen kitartott, és célba ért. Az autó most teljes felújítás előtt áll, hiszen a 15 ezer kilométer alatt jócskán megviselődött.
Emberi történetek és segítőkész idegenek
A bakui megálló igazi fordulópont volt: nemcsak az út minősége javult, hanem az emberek vendégszeretete is sokat segített. Egy helyi gumis például egy hatalmas vihar közepette, este 9-kor is kinyitotta műhelyét, hogy új abroncsot szereljen fel a brit párosnak – mindössze 4000 forintnyi összegért.
Barátság és kitartás
A Peking–Párizs nemcsak az autót, de az utazótársak kapcsolatát is próbára teszi. „Olyan emberrel kell menned, akivel tényleg jól kijössz” – vallotta be Brian. A két barát 37 napon át, sátorban, szállodában és autóban is együtt élte meg a kalandot.
A célban nemcsak a Peugeot oroszlános emblémája csillogott, hanem a Newcastle United zászlaja is, jelezve, hogy a két geordie nemcsak autójára, hanem szülőföldjére is büszke.
A Peugeot, amely legendává vált
A rali után sem állt meg az élet: a veterán 504-essel haza kellett jutni Északkelet-Angliába. Az autó ma már a humshaugh-i Crown Inn pub állandó látogatója, ahol hamar legendává vált. „Ez egészen elképesztő teljesítmény, a maga nemében páratlan” – mondta a kocsma tulajdonosa.
Mi vár a győztes 504-esre?
Bár Brian és Dave nem terveznek újra indulni a következő, 2028-as Peking–Párizs Ralin, a felújított Peugeot más hosszútávú versenyeken bizonyosan feltűnik majd. Az élmények, a kihívások és a győzelem emléke pedig örökre megmarad – akárcsak az 504 legendája.