fbpx

Elhúzza a csíkot: Maserati 430-as, egyenesen Amerikából

maserati 430

Bitang teljesítmény, sportos, elegáns megjelenés jellemzi az olasz autócsodát, a Maserati 430 Biturbo-t. Öveket becsatolni!

20 éve tartó szerelem

Tűzpiros, karakteres külső, 285 lóerő a motorháztető alatt, olasz minőség: igen, egy Maserati 430 v6-os Biturboval van dolgunk!

maserati 430

A tavalyi retrovasak találkozón ismerhettük meg ezt a Maserati 430-at, ami formavilágában idézi a 80-as évek irányvonalát. A retrovasak.hu alapítójának szíve csücske a 80-as évek olasz autói, és minden álma volt, hogy tesztelhesse a Mazeratit. Felvette a kapcsolatot Mazi Tibi névre hallgató olvasóval, és leegyeztettek egy fotózással egybekötött tesztelést a Fenyőharaszt Kastélyszállónál.

maserati 430

A típus kísérleti modellként került piacra, ez alapján készült a Quattroporte és a Ghibli is. A 430-at 1989-től 1994-ig gyártották, az utolsók között már található négyszelepes – ez a szépség még a háromszelepes klán tagja. 

Mikor lobbant fel a Maserati szerelem? ,,Még a 80-as évek derekán láttam egy lenyűgöző, csokoládébarna példányt: rögtön feltűnt az egyedi, gyönyörű formája… no meg az, hogy tilosban parkol. Húsz évig kitartottam, de végül 2004-ben én is büszke Maserati tulajdonos lettem!” /tulajdonos/

A cikkünkben szereplő modell 1990-ben látott napvilágot, tulajdonosa 13 éves Amerikában tartózkodása során szerezte meg, majd itthon látott neki a jármű honosításának.

maserati 430

Ha gond lenne, akad bőven donor! 

A Maseratihoz nem nehéz megfelelő alkatrészt találni, hiszen az olasz testvérmárkák (Fiat, Alfa Romeo) donornak tökéletesek, így a gumiharang és a motortartó bakok cseréje nem okozott gondot. A 3 literes motor hibátlanul működik, egyszer sem kellett komolyabban hozzányúlni. 

maserati 430

A “kicsike” a felújítás során nagyobb kerekeket, és Jama kipufogót kapott, tulajdonosa ezzel tónusozta a sportos eleganciát. Bár mindössze 61 darab készült az automataváltós 430 Biturbo típusból, gazdája átalakította ötgangos, manuális váltósra. 

maserati 430

maserati 430

A matek is visszaigazol

Mivel gazdája minden apró zajra odafigyel, és 200%-os állapotban őrzi a Maseratit, éves szinten körülbelül 200.000 forintot költ a karbantartási és felújítási munkákra. Kevésbé igényes tulajdonosok is megirigyelnék ezt az éves kiadást, tehát a “matekja” is jó a kocsinak. Az Old Timer vizsga célkeresztbe került, és jó esélyekkel indul a rozsdamentes 430-as.

Milyen érzés vezetni? “Ez egy igazi nyers autó: ha odalépsz neki, megy, mint a gép – nincs benne kipörgésgátló. Akkora csíkot tudsz húzni vele, amekkorát akarsz, de a fék is kőkeményen megfogja a kocsit, ha belelépsz.” (tulajdonos)

maserati 430

Az autó idáig 66.000 mérföldet tett meg, vezetési stílustól függően 9-12 litert fogyaszt. 

maserati 430

Köszönet a Fenyőharaszt Kastélyszállónak, hogy biztosította a fotózás helyszínét, így az autót pompájához méltó környezetben tudtuk lencsevégre kapni. És természetesen örök hála Mazi Tibinek, hogy tesztelhettük a bitang kocsiját!

teszt/fotók: Kajári Zoltán, Mazi Tibi

cikk: Imrényi Dániel

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb