fbpx

Maserati 430 – Az élet gyönyörű (olvasói anyag)

Ha beülsz egy ilyen autóba és körülnézel benne, rádöbbensz, hogy az élet gyönyörű!

Jogosan kérdezhetitek miért pont a MASERATI.

Talán kis biturbo történelem nem árt, hátha valaki nem tudja mi is az az őrület, amit 1981 – 1997 -ig elkövetett az általam oly nagyra tartott autógyár. A fent említett időben összesen 38000 db biturbo gördült le a gyártósorról, azért az nem túl acélos mennyiség.

A Maserati Biturbo (Tipo 116) egy sportkocsi, amelyet a Maserati 1981-ben mutatott be. A Biturbo egy kétajtós, négyüléses beépíthető kupé (kissé kisebb méretekkel, mint az akkori BMW 3-as sorozat), amint azt a neve is sugallja, egy két literes V6-os motor két turbófeltöltővel és egy luxus belső térrel. Az autót Pierangelo Andreani, a De Tomaso csapat mérnöke tervezte, amit kissé befolyásolt az újabb Quattroporte III (Italdesign Giugiaro) kialakítása, amint az az elülső homloklemezen megfigyelhető.

blank

Az összes Maserati modell a Biturbo 1981-től 1997-ig történő bevezetésekor az eredeti Biturbo architektúrán alapult, köztük a négyajtós 420/425 és a 4.24v, a Spyder, a Karif, a 228 és a 2.24v, 430 és a Maserati Racing és a későbbi Shamal és Ghibli II, valamint a Maserati Barchetta, amelyek a V6 motor végső változatát használják.

Az export verziók kezdetben egy 2,5 literes V6-os modellel érkeztek, 1989 után 2,8 literre bővítették, míg Olaszországban eredetileg két literes nagyteljesítményű verziót gyártottak. Az alumínium 90 fokos SOHC V6 motor nagyjából a 2,0 l-es Merak motoron, az pedig a korábbi V8 Formula 1 Maserati motorokon alapult, amelyeket Giulio Alfieri (1924–2002) tervezett. A 2,5 l-es motor 185 lóerő (138 kW) és 208 lb / ft (282 N · m) nyomatékot tudott. Az üzemanyag-befecskendezést 1987-ben szerelték be, és 187 lóerőre (139 kW) növelte a teljesítményt. 1989-ben a 2,8 l-es motor 225 lóerős volt Észak-Amerikában és 250 ló (186 kW) Európában.

A Maserati Biturbo volt az első gyártású iker-turbófeltöltős motor. A 2 literes változat Nikasil bevonatú nedves alumínium hüvelyeket tartalmazott.

420/425/430

Két évvel a Biturbo bevezetése után bemutatták a négyajtós családi verziót. Ennek a verziónak a tengelytávja hosszabb, 2,6 méter.

E kis bevezető után arról, miért is a Maserati, amit választottam ?!

1985 a dátum, amikor először megláttam egy olyan autót a miskolci centrum áruház előtt, ami semmilyen más addig ismert és általam látott márkára nem hasonlított. Lehet sokan, akik ezt az oldalt látogatjátok nem is éltetek még akkoriban, de a Maser már akkor belopta magát a szívembe: a forma, az egyedi megjelenés, és az a nagyon eltalált biturbo barna szín, amilyet még azóta se láttam. Aki látott már általam favorizált autót, annak nem kell ecsetelnem: a belseje azért az akkor megszokott hazánkban futó autókkal szemben nagyon is kilógott a sorból.

Maserati Biturbo

Abban az időben még a koppány dobokhoz voltunk szokva , sárga ,vagy piros szigetelőszalagoshoz. Azért el lehet képzelni a hangzásbeli különbséget.

Pár évre rá kimentem az USA-ba szerencsét próbálni, mint sokan mások, akkor még idézőjelbe „fiatalon”.

Első MASERATI élményem kint , A New York-i Nemzetközi Autószalonon volt, ahol 2 órányi beszélgetés után sikerült beülnöm egy teljesen megújult formájú a 3200 Gt után piacra dobott, Maserati 4200 GT-be, ami egy örök élmény volt. A következő évben már egyszerűbben ment, mert mindösszesen fél óra kellett ahhoz, hogy be tudjak ülni egy Maserati Gransportba.

Majd jött a vég.

Mentük melózni Connecticut Államba (gipszkartonozni), kicsit nagy házat kellet csinálnunk. Vittem magammal egy tuning Maserati képet megmutatni a fiúknak, hogy ilyen autó is létezik, mire a kollégám mondta, lent az óceánparton tegnap látott egy ilyen autót. Hazamentem és mondtam a szerelmemnek, hogy megyünk Maseratit fényképezni, mire ő, hova, mire én, hát a tengerpartra (130 mérfőld), ott láttak tegnap egy pirosat. Jó rendbe, menjünk.

Az az idő, mire megláttuk az autót, örökkévalóságnak tűnt.

Megérkeztünk a kereskedésbe (6 NEWMAN SPRINGS ROAD KELET Red Bank, NJ 07701), elővettem a fényképezőgépet és az első kép után kinyílt a kereskedés ajtaja és  az ott dolgozó hölgy hozta a Maseratinak a kulcsát, hogy próbáljuk ki.

Maserati 430

Átvettük a kulcsot, elmentünk és kipróbáltuk az autót, a vesztünkbe rohantunk, mert ez volt hétfőn, majd szerdán leelőlegeztem, és szombaton már a ház előtt parkolt. 2004 áprilisában lettem a tulajdonosa.(17000 dodo volt az ára)

Mindenki kérdezi, mennyit érne, ha eladnám, szerintetek eladnám?!

Maserati 430

Aznap még bevittem a barátomhoz New York-ba, szerintem a legjobb MASERATI specialistához, a nevét meg kell osszam veletek, hátha valakinek a messzi távolban szüksége lehet rá: Zaboretzky Péter.  Mindent, amit kellett, kicserélt a futóművön, a gyertyákon, a reléken keresztül azért, hogy az autó megbízható legyen.  Eltelt 1 hónap és alig vártam, hogy el tudjak menni Pocono-ba, az első Olasz autoshow-ra, amin már én is szuper Maserral vehettem részt.

Maserati 430

A rendszámtábla szigorúan Magyar.

Azért volt árnyoldal is, betolattam és felforrt a víz. Nyugtattak, semmi baj TB, hazafelé a menetszél visszahűti és minden rendben lesz. Mint kiderült, gyengéje a Maziknak a víz kérdés, figyelni kell a szintre, mert ha nagyon kevés, hamar felforr és állhatsz félre. Ezek az olaszok kifűzték, hogy ne a motortér legyen tiszta víz, hanem kivezették a motortéren kívülre. 2004 szeptemberében aztán elvittem a fényezőhöz, ahol mint kiderült, át kell fényezni az egész autót. Annyi kérésem volt mindössze, hogy 2005. május 26-ig elkészüljön.

Maserati 430

2005 május 25.-én délután 17.00-ra kellett mennem az autóért és a látvány, elképesztő volt. Nem volt olcsó (9600 dodo), de megérte, bár sokan mondjátok itthon 500-ból megoldották volna. Mivel kint éltem, nem tehettem mást. Ja, Magyar srác, Magyar festékkel fényezte. Nagy bánatomra amit vettem új felnit, azt nem ráfúrták, hanem egyszerűen csak légkulccsal behajtották és a meneteket tönkretette. A felni az ARBET névre lett keresztelve, és nagyon jó döntésnek bizonyult. Egyébként a gyár által megadott 5×106 os osztókör nem stimmelt, mert a felni, amit vettem az annyi volt,  viszont mint kiderült, az én osztóköröm az 5×108  ezért volt bosszantó, hogy csak behajtották a csavarokat, és nem alakították át úgy, ahogy megegyeztünk. Viszont nagyon szép lett.

Maserati 430

A végeredmény !!!

Maserati 430 11

2005. május 26-án Pocono-ban Olasz show volt és mint előző évben, most is mentem, de most már új fényezéssel, nem is volt kérdés 1 percig se, hogy indulok a szépségversenyen. A zsűri 5 főből állt, akik nem kis elismeréssel bírnak az autós szakmában. A szakértők vizsgálták az eredetiséget, azt, hogy minden gyári legyen, nagy meglepetésemre elhozta a MASERATI 430-m az első helyet. Szerintetek, az az érzés mikor mindenki gratulált? – azt nem lehet szavakba önteni. Büszke is voltam rendesen, ja és megünnepeltük a Ruth’s Chris Steak House-ba  1 Hilton Ct, Parsippany, NJ 07054.  Szuper volt. A legnagyobb élmény, mikor a vasárnapi találkozón a POCONO Raceway  1234 Long Pond Rd, Long Pond, PA 18334 lehetett versenyezni pár komoly autóval. Nem egyszerű az érzés, ha van lehetőségetek próbáljátok ki.

Maserati 430 _12

Maserati 430

Az autó azért melózni is be lett fogva néha, valamint a párom, ezzel az autóval vizsgázott New York-ban jogsira, sikeresen. Nem maradtak ki azért a téli napok sem.

A verda megoldotta ezt a problémát is. Sokan mondták, hogy őrült vagyok, de nincs beleírva a használati utasításba, hogy télen hóban nem lehet használni. Sok bajunk volt a rendszámozással is, főleg az elején, de miután a szerelmem megkapta zöld kártyát, minden egycsapásra megváltozott. Igen, mind rajta volt.

Maserati 430

Majd jött a válság , mire úgy döntöttünk, irány haza. (mivel több volt a kiadás, mint a bevétel, más választás nem volt /sokan mondják ha én kint lettem volna, nem jöttem volna haza az biztos, ki kell próbálni ) 2008-ban be is következett, konténerbe raktunk mindent és hazatelepültünk. 14 méteres konténert azért nem egyszerű bepakolni, de meg lett oldva, el akartam a Masert dugni hátra, de nem engedték tűzvédelmi szempontból. A feladat adva volt, frémelek 1 falat, osb lappal beborítom, és már rendben is van – és rendbe is volt teljesen, míg a vám területre meg nem érkezett.

Maserati 430

A vámudvaron, ahol a vámos meglepődött, mert tudta, hogy lesz 1 Maserati a konténerben, de nem számított ilyen látványra.

Maserati 430

Nem mondom mennyit kellett neki a zsebébe tenni, hogy tudjon venni 1 kávét. Aki volt olyan helyzetben, az tudja miről beszélek. Kivettük a konténerből és hazafelé az első tankolás előtt, kapott az MO-án a szélvédőre egy kavicsot, úgyhogy, első út az egyik ismert bevásárlóközpont parkolójába vezetett. Majd megérkeztünk haza, az itthoni család meglepetésére, mert nem tudták, hogy hozunk 1 autót. Fekvőrendőr helyett használtuk, mert aki látta a ház előtt, mindenki lassított.

Megismerkedtem a MAGYARORSZÁG-i MASERATI klub tagjaival. Olyan szeretettel fogadtak, mintha együtt nőttünk volna fel, ami végtelenül jól esett. Minden év május 1-én NADAPON van az első találkozó, amin teljesen családias a hangulat. Változó az MASERATIK száma, minimum 5, de inkább lényegesen több. Nehéz azért összejönni, mert sokan a melótól függenek, és nem teszi lehetővé az ottlétüket. Azért próbálkozunk minél többen megjelenni. Bármerre is megyünk, nagy szeretet övezi az autóinkat, ami jóleső érzés. Van akinek fiatal az autója, de van aki csak a talira tudja a vasat összedobni. Lényeg a MASERATI SZÍV !!! Itthon is sok talin vettem részt, ahol el sikerült hódítani az első helyet. Mindenhol kérdezték, miért nem papírozom már le. Azért az nem egyszerű, az Amerikából behozott öreg autókkal nem szeretnek vesződni, nameg a regadó azért nem egyszerű. Mindenesetre megérett az idő a papírozásra. Mivel a P-s rendszámot is egyre másra bonyolítják, meg nem biztos, hogy mikor szükség van rá pont van szabad. Sokan segítettek benne, elérkezett a nap, mikor elkezdődött az egész ügyintézés. Vámpapír, vizsgára való felkészítés, ami nem is egyszerű, sárga villogó, vagy E betű valamelyik lámpába. Mivel volt kis villamossági gondja, hisz Olasz autórol beszélünk, találtunk 1 nagyon korrekt és megbízható autóvillamossági szerelőt, aki maximálisan elhárította mind az öt zárlatot, és rendbetette a relépanelt, ablakemelőt, és minden olyan dolgot, ami nem megfelelően üzemelt. Elkészült, minden rendben, mehet vizsgára. A vizsga sikerült , mérhetetlen boldogság ja és 680000 Ft a regisztrácós adóval.

Vizsgára való felkészítés .

Maserati 430

Masrati 430 18

2017. 02. 14. a sikeres vizsga napja, de volt kicsi csavar a dologban, mivel MAGYARORSZÁG-on nem volt ilyen MASERATI 430 még regisztrálva, ezért a Belügyminisztériumba be kellett regisztrálni, és ezért március 21-én kapta csak meg a rendszámot.

Maserati 430

Sajnos az automata váltó, ami nem olasz volt, hanem egy német csúcs technika, megadta magát, így kapott egy kézi váltót, ami sokkal jobban, de nem kényelmesebben repíti a sárkányt. Persze a fogyasztása is sokkal jobb lett. Normális használat esetén 9-12 liter, de tempót diktálva 140 felett azért elkezdi az evést úgy rendesen. A sima 95-ös üzemanyag amitől a legjobban megy. Szerbiában is voltam a találkozón. Gyerekek az a fogadtatás, amiben részesültem, az még itthon se nagyon van meg nagyon sok helyen. Fiatalok , közvetlenek, nagyon barátiak, maximális tiszteletem részükre, le a kalappal. Mintha 1000 éve ismernének, szóval félelmetes élményben volt részem.

Maserati 430 20

Egyedül pirosba öltöztetve.

Barátomtól kaptam 1 ajándékot, ami nem semmi munkát takar, büszkén és szeretettel fogom a nyaralóban használni, örök emlék.

Maserati 430

KÖSZÖNÖM !!

Motorikusan még semmi baja nem volt, kicseréltük a pillangószelep házat 1 modernebbre, ami szintén Maserati, de már a Ghilié, amitől sokkal dinamikusabb az egész vezetési élmény. Pár adat azért még hozzá tartozik a motorhoz, 100-ra elég hamar odaér, azért nem írok értéket mert majd a ZOLI elmondja, mit tapasztalt mikor „hátbavágta az ülés”. Az ő szavai.

Maserati 430

90 ° V6, hengerenként három szelep (két szívó, egy kipufogó), egy felső vezérműtengely, twin-turbo ,2,790cc , 279 LE @ 5500 fordulat / perc

Szerethető teljesítmény, és minden nap egy élmény, mikor szeli a kilométereket. A belső ami 1 igazi remekmű, szép és elegáns bőrözés, szép famunka, okos ötletek, főleg a műszerfal felső része, ami szarvasbőr bevonatot kapott, ezáltal nem vakítja az embert a nap, mert a kárpit, elnyeli a napfényt. Mindösszesen 955 darabot készítettek belőle. Az amerikai piacra 61 db automata és 60 darab kéziváltós készült. A 61 darabból 1 az enyém, amire büszke vagyok, mert mindössze csak háromnak ivory és kék a belseje. A rózsa és cseresznye a felirat.

Maserati 430

Elhívtak egy kőbányába fotózásra, ahol elég jó képek sikerültek. Kicsit poros lett a vas, hiszen nem lehetett nem megpörgetni a Masert. Persze a lány is díjazta a mutatványt, ja más választása nem igazán volt. Kicsit azért sajnáltam, sok volt a por.

Maserati 430

A szüleimet 50. házassági évfordulójukra megleptem az autóval, aminek láthatóan örültek, speciális engedélyt kellett kérni a miskolci önkormányzattól, hogy a Fő utcára be lehessen hajtani, megadták.  Nem mondom, hogy sokan irigyelték őket, de mivel szépen felneveltek és elindítottak az élet útján, ez csak természetes. Itt is szeretnék nekik, Nagyon sok Boldogságot, és egészséget kívánni,  hisz megérdemlik.

Maserati 430

Láttam egy találkozóról felhívást Biatorbágyon (Retrovasak), és felhívtam a szervezőt, hogy van e még hely. Az úriembert Kajári Zoltánnak hívják. Hozzá tartozik, hogy este fél nyolc-kor telefonáltam, és azt mondta fél órán belül visszahív, így is volt. Másnap mentem is, kicsit korán, hisz nem voltam beregisztrálva. Nem bántam meg, azóta már többször voltam, ami mindég 1 élmény.

Maserati 430

Jött a megkeresés 1 tesztre, amit nálam meg is valósíthattunk. Elmentünk a FENYŐHARASZT KASTÉLYSZÁLLÓ -ba, ahol szerintem nagyon jól éreztük magunkat. Visszafelé Zoli is vezette a MASERATI-t , a többit majd elmondja.

blank

Az biztos nem sok olyan tesztet készített, amiért a rendőrök nem azért állították meg, mert gyorsan ment (pedig igen), hanem, hogy a rombolót lefotózzák. Látszott az arcán a meglepetés, de hát ez van. Igazán nagy élmény volt a forgatás , nameg a két vendégemmel eltöltött idő.

Maserati 430 27

Köszönöm a lehetőséget, és bízom a folytatásban.

MAZITB !!!

Maserati 430 31

Ui:  Kizárólag kesztyűben. ( mindig van tartalék )

ecotrex

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb