fbpx

Ford Escort RS 2000 (1993) – A kilencvenes évek utcai rallihangulatának legtisztább esszenciája

A kilencvenes évek elején a Ford nagyon tudta, milyen autókra vágyik az a generáció, amely kazettát cserélgetett a Blaupunktban és hétvégén kiment a Tesco-parkolóba nézni, ki mer keresztbe fordulni. 1993-ban megérkezett a frissített Escort RS 2000 – és vele együtt egy olyan autó, amelyik sokak számára lett „az utolsó igazi RS”.

Ez a modell már a ráncfelvarrott, Mk5b karosszériát kapta, agresszívebb első lökhárítóval, határozottabb vonalakkal és azzal a jellegzetes RS-féle vagánysággal, amitől már álló helyzetben is azt érezte az ember: ez bizony harapni fog.

blank

A motor – a 2.0 DOHC, ami élt és lélegzett

A szigorúan 1993-as Escort RS 2000 lelke a 2.0 literes, 16 szelepes DOHC blokk volt, 150 lóerő körüli teljesítménnyel. Nem volt turbó, nem volt elektronikus varázslat – tiszta, mechanikus sportosság volt.

blank

A DOHC-motor karaktere tipikusan ’90-es: alul kulturált, középtartományban éled, fent pedig igazi, régi vágású, harsány élményt ad. A hangja nem mély és durrogós, hanem pörgős, élénk, sportos. Pont az a fajta tónus, ami miatt akkoriban sokan átépített kipufogóval jártak – egyszerűen kívánta a füled.

Összkerekes érdekesség – az RS2000 4×4

Kevesen tudják, de a ’93-as RS 2000 létezett összkerekes változatban is. Ma már ez igazi kuriózum, és sok gyűjtő álma. Nem egy Escort Cosworth-szintű vadállat, hanem egy józan, de stabil, nagyon jól tapadó utcai sportkocsi, amelyik esőben különösen meg tudta mutatni, mire képes.

blank

Az összkerekes RS-ek mára extrém ritkák – és aki ilyet talál, az kész aranybányát tart a garázsban.

A futómű – feszes, őszinte, igazi régi Ford-érzés

A ’93-as RS 2000 futóműve a Ford akkori sportvonalának egyik csúcsa volt: feszes, könnyen irányítható, kicsit túlkormányzottságra hajlamos, ami pont elég ahhoz, hogy a kanyarokban külön életre keljen az autó. A kormányzás közvetlen, tele visszajelzéssel – ma már ritka, mint a jó minőségű kazetta az autó hifikorszakából.

blank

Ez az a fajta autó, aminél érzed a futóművet, érzed a tapadást, és ha hibázol, azt is azonnal az orrodra koppintja. Nincs ESP, nincs kipörgésgátló – csak te és a gép. Így lesz őszinte.

A külső – a ’90-es évek sportautója, amit ma is megfordulsz utána

A frissített Mk5b Escort alapja is jó kiállású volt, de az RS 2000 erre még rátett egy lapáttal:

  • szélesebb lökhárítók,

  • RS-emblémák,

  • sportosabb könnyűfém felnik,

  • hátsó spoiler,

  • és az a jellegzetes, enyhén agresszív orr, amitől már messziről tudni: ez nem egy átlagos Escort.

A ’90-es évek utcái tele voltak ilyen hangulatú autókkal – de kevés maradt fenn ennyire jó formában, ilyen karakterrel.

blank

A beltér – egyszerű, de „RS-es”

Ma már mosolygunk rajta, de akkoriban igazi sportautós feelinget adott:

  • sportülések,

  • háromküllős Ford-sportkormány,

  • piros RS-logók,

  • analóg órák,

  • és az a jellegzetes ’90-es évek Forde-illat, amit nehéz leírni, de a tulajok pontosan tudják, miről beszélünk.

Ez az autó még a vezetés miatt készült, nem a kütyük miatt.

blank

Miért imádjuk ma is a 1993-as RS 2000-et?

Mert a ’93-as RS 2000 az utolsó olyan Escortok egyike, amelyben teljesen nyers, őszinte élményt kapsz. Mert nem akar többnek látszani, mint ami: egy élhető, de nagyon is sportos, pörgős, hús-vér Ford, ami minden kanyarban megmutatja, hogy a ’90-es években más volt az autózás ritmusa.

És mert kevés ilyen autó maradt meg szép állapotban. Aki ma egy RS 2000-et tartogat, annak nem csak egy Fordja van – hanem egy korszak, egy életérzés, egy hang, egy illat, egy történet.

blank

Ha benned is megmozdul valami, amikor egy ’90-es évekbeli RS felhördül, gurulj át a Retrovasak Classic Clubba is. Ott pont azok értik ezt az érzést, akiknél a retró nem hobbi, hanem életforma.

Cikk/fotók: Kajári Zoltán

blank

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb