fbpx

Opel Rekord P1 (1957–1960) – A Panorama, amely Amerika ízét hozta Európába


Az Opel nagy dobása az ötvenes évek végén

Az 1950-es évek Európája a gazdasági fellendülés korszakát élte. Az Opel ekkor mutatta be a Rekord P1 modellt, amelyet 1957 és 1960 között gyártottak. A „Panorama” elnevezést az akkoriban rendkívül modernnek számító, ívelt első és hátsó szélvédő miatt kapta.

Ez az autó nemcsak közlekedési eszköz volt, hanem státuszszimbólum: a középosztály büszke jelképe, amely megfizethető áron hozta el a „nagyautós” érzést.

blank


Formavilág: amerikai ihletés, európai méretben

A P1 formaterve erősen az amerikai autóipar hatását tükrözte. Az Opel ekkoriban a General Motors égisze alatt működött, így nem meglepő, hogy a Rekord P1 uszonyos hátsó sárvédőkkel, széles krómozott hűtőráccsal és díszes részletekkel hódított.

blank

A legnagyobb újdonság a panoráma-szélvédő volt, amely akkoriban a jövőt idézte: nagyobb kilátást és modern megjelenést adott az autónak. A hátsó szélvédő szintén ívelt volt, így az Opel valóban korszakalkotó formát tett az utakra.

blank

A modell elérhető volt többféle karosszériaváltozatban:

  • 2- és 4-ajtós limuzin

  • kombi (CarAVan néven)

  • kupé


Motorváltozatok és műszaki alapok

A Rekord P1 nemcsak a formájával, hanem megbízható technikájával is vonzó volt. Több motorváltozat közül választhatott a vásárló:

Motorváltozat Hengertérfogat Teljesítmény Megjegyzés
Opel 1200 1,2 liter 40 LE Belépő szintű változat, főként városi használatra
1.5 (1500) 1,5 liter 50 LE A legelterjedtebb motor, kiegyensúlyozott teljesítménnyel
1.7 (1700) 1,7 liter 55 LE Erősebb kivitel, kényelmesebb utazásokhoz, hosszabb utakra

A motorokat négyfokozatú kézi váltóval párosították, a P1 pedig könnyen kezelhető, takarékos és hosszabb távokon is megbízható társ volt.

blank


Az Opel sikersztorija

A P1 rendkívül népszerűnek bizonyult: három év alatt több mint 800 ezer darabot gyártottak belőle. Az Opel ezzel bebiztosította helyét a középkategóriás autók piacán, és lefektette az alapokat a későbbi Rekord generációkhoz.

A Panorama sok család első igazi „nagy autója” volt, amelyet a városban és vidéken egyaránt előszeretettel használtak. A kombi változat a kisvállalkozók és iparosok kedvence lett, hiszen praktikus rakteret kínált.


A Panorama öröksége

1960-ban a P1-et felváltotta a modernebb, letisztultabb vonalú Rekord P2, de a Panorama név örökre beírta magát az Opel történetébe.

Ma már igazi ritkaságnak számít egy jó állapotban megőrzött P1-es, de aki találkozik vele, az azonnal visszarepül az időben: a hatvanas évek hajnalára, amikor Európában még minden út új kalandot ígért.

blank


Hamarosan bemutató videóval is jelentkezünk!

Következő anyagunkban egy részletes bemutatóvideóval térünk vissza, amelyben közelebbről is megnézhetitek, milyen volt a Rekord P1 a valóságban. Érdemes lesz figyelni!

cikk: Kajári Zoltán
fotók: Hárfa Zsolt

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb