A Honda ikon: Honda CRX 1.6i-VT
A Honda CRX 1.6i-VT egy olyan modell volt, amely a sportautók világában forradalmi változásokat hozott. Ez a kompakt kétüléses kupé nemcsak a dizájnjával hívta fel magára a figyelmet, hanem teljesítményével és technikai újításaival is. A CRX 1.6i-VT a japán autógyártás egyik legjobban sikerült alkotása, amely a könnyű súlyt, az erős motort és a precíz vezethetőséget ötvözte.
A motor: a VTEC rendszer születése
A Honda CRX 1.6i-VT az egyik első modell volt, amely megkapta a Honda forradalmi változó szelepvezérlésű motorját, a VTEC-et (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control). A VTEC rendszer lehetővé tette, hogy a motor alacsony fordulatszámon gazdaságosan üzemeljen, míg magas fordulatszámon lenyűgöző teljesítményt nyújtott. A CRX 1.6i-VT motorja egy 1.6 literes, 16 szelepes DOHC egység volt, amely 150 lóerőt adott le 7600-as fordulatszámon. Ez az erő egy olyan könnyű kasztnival párosult, amely mindössze 950 kg-ot nyomott. Ennek köszönhetően a CRX lenyűgözően gyors volt, 0-100 km/h-ra körülbelül 7,5 másodperc alatt gyorsult fel, ami akkoriban kiemelkedő eredménynek számított egy ilyen kisautó esetében.
Dizájn és aerodinamika
A CRX 1.6i-VT tervezésekor a Honda mérnökei a könnyű kezelhetőséget és a kiváló aerodinamikát tartották szem előtt. A rövid tengelytáv, a széles nyomtáv és a merev karosszéria mind hozzájárult ahhoz, hogy a CRX kanyarokban is stabil maradjon, és remek vezetési élményt nyújtson. A kupé formatervezése egyszerű, mégis vonzó volt, a lapos orr, a meredek hátsó ablak és a letisztult vonalak pedig hozzájárultak az alacsony légellenálláshoz. A belső tér minimalista, de sportos hangulatot árasztott, a két sportülés, a háromküllős kormánykerék és a letisztult műszerfal mind a vezetőre összpontosított.
A vezetési élmény
A CRX 1.6i-VT vezetése igazi élmény volt a sportos autózás szerelmesei számára. A kis súlynak és a VTEC motornak köszönhetően az autó elképesztő gyorsulást és agilitást nyújtott, a felfüggesztés és a futómű pedig kiváló visszajelzést adott az útról. A precíz váltó és a gyors reakciójú kormányzás tovább fokozta a vezetési élményt. A CRX nemcsak a városi közlekedésben volt otthon, hanem a versenypályákon is megállta a helyét, ahol kompakt mérete és alacsony súlypontja előnyt jelentett a kanyarokban.
Kultusz és örökség
A Honda CRX 1.6i-VT mára igazi kultuszautóvá vált. A ’80-as és ’90-es években sok autós számára megfizethető sportautóként kínálta a versenyautós teljesítményt a mindennapokban. A modell népszerűsége a mai napig töretlen, és a jól karbantartott példányok értéke folyamatosan nő. A CRX a Honda motorsport-örökségének egyik legfontosabb szereplője, amely továbbra is inspirálja az autórajongókat világszerte.
Köszönjük a fotókat, és gratulálunk a szép RetroVashoz Horváth Péternek!
RetroVasak Garage