fbpx

A Nissan Dakar-ikonja 1987-ből

A Patrol fényes fejezetet írt a Dakar ralik történetében, a Nissan történelemkönyvében pedig igazi legendaként él. 1987-ben nem csupán megnyerte a dízel kategóriát, hanem dízelmotoros autóként először – abszolút kilencedikként – végzett az első tízben.

A sivatagi versenyterepjáró sikersztorija 1986-tól kezdve íródott, ekkor dolgozták ki a Nissan Motorsport terveit a világ legrangosabb hosszútávú tereprali versenyein való részvételre. Az alapot a Nissan összkerékhajtású modellje, a Patrol adta, aminek felkészítését az NTCE spanyolországi csapatára bízták. Az eredmények már ebben az évben is ígéretesek voltak, három versenyen is ez bizonyult a leggyorsabbnak a dízelmotoros autók között.

blank

A fő cél azonban a Párizs–Dakar volt. Az összesen 312 indulót felsorakoztató mezőny 1987. január 1-jén startolt el a 13 000 kilométeres, embernek és gépnek egyaránt megerőltető versenyen, ami Európa elhagyása után Algériát, Nigert, Malit, Mauritániát és Szenegált is átszelte. A Nissan Fanta Limon csapat két autóval nevezett: Miguel Prieto és navigátora, Ramon Termens 211-es, míg a Babler testvérek, Jorge és Hansi 212-es rajtszámmal indultak. Nem ment azonban minden zökkenőmentesen. A csapat szervizautója a második szakasz során lerobbant, így a két páros a verseny végéig cserealkatrészek nélkül maradt. A 212-es rajtszámú autó leborult egy dűnéről és végül kénytelen volt feladni a versenyt, de a 211-es végig kitartott. Végül a dízelmotoros autók közül elsőként, az összesített versenyben pedig kilencedikként ért célba.

Küldetésük teljesítésével az autók versenykarrierje véget ért. A 212-es számú sorsa nem ismert, a 211-est viszont felajánlották a Dél-Spanyolországban található, magántulajdonban lévő Salvador Claret autógyűjtemény- és múzeum számára. A következő közel három évtizedet a Patrol itt töltötte, teljes körű restaurálásának ötlete pedig 2014-ben vetődött fel.

blank

A romos állapotban lévő Nissant egy nyolcfős csapat vette kezelésbe és a korabeli műszaki leírások, valamint az alkatrészek szerencsés fellelése után közel 2,5 év munkájának eredményeként sikerült korhű módon felújítani, majd születésének 30. évfordulóján újból elvitték a szaharai dűnék közé. A restaurálás költségeit a Nissan „Performance Innovation” alapjából fedezték, melyből az ehhez hasonló projekteket finanszírozza a márka.

Az 1987-es Párizs–Dakar ralit teljesítő Nissan Patrol Fanta Limon versenyautó műszaki jellemzői:

Motor: négyhengeres turbódízel

Hengerűrtartalom: 2800 cm3

Teljesítmény: 146 LE

Tömeg: 1600 kg

Végsebesség: 150 km/h

Versenyek és eredmények:

Év

Verseny

Pilóta

Navigátor

Eredmény (összesített)

Eredmény

 (dízel)

1986

Tunis Rally

Miguel Prieto

Xavier Juvanteny

4.

1.

Baja Aragón

Miguel Prieto

Julio Vazquez

3.

1.

Raid Pharaons

Miguel Prieto

Ramón Termens

1.

1.

1987

Párizs–Dakar

Miguel Prieto

Ramón Termens

9.

1.

via Nissan press

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb