A Nissan Dakar-ikonja 1987-ből
A Patrol fényes fejezetet írt a Dakar ralik történetében, a Nissan történelemkönyvében pedig igazi legendaként él. 1987-ben nem csupán megnyerte a dízel kategóriát, hanem dízelmotoros autóként először – abszolút kilencedikként – végzett az első tízben.
A sivatagi versenyterepjáró sikersztorija 1986-tól kezdve íródott, ekkor dolgozták ki a Nissan Motorsport terveit a világ legrangosabb hosszútávú tereprali versenyein való részvételre. Az alapot a Nissan összkerékhajtású modellje, a Patrol adta, aminek felkészítését az NTCE spanyolországi csapatára bízták. Az eredmények már ebben az évben is ígéretesek voltak, három versenyen is ez bizonyult a leggyorsabbnak a dízelmotoros autók között.
A fő cél azonban a Párizs–Dakar volt. Az összesen 312 indulót felsorakoztató mezőny 1987. január 1-jén startolt el a 13 000 kilométeres, embernek és gépnek egyaránt megerőltető versenyen, ami Európa elhagyása után Algériát, Nigert, Malit, Mauritániát és Szenegált is átszelte. A Nissan Fanta Limon csapat két autóval nevezett: Miguel Prieto és navigátora, Ramon Termens 211-es, míg a Babler testvérek, Jorge és Hansi 212-es rajtszámmal indultak. Nem ment azonban minden zökkenőmentesen. A csapat szervizautója a második szakasz során lerobbant, így a két páros a verseny végéig cserealkatrészek nélkül maradt. A 212-es rajtszámú autó leborult egy dűnéről és végül kénytelen volt feladni a versenyt, de a 211-es végig kitartott. Végül a dízelmotoros autók közül elsőként, az összesített versenyben pedig kilencedikként ért célba.
Küldetésük teljesítésével az autók versenykarrierje véget ért. A 212-es számú sorsa nem ismert, a 211-est viszont felajánlották a Dél-Spanyolországban található, magántulajdonban lévő Salvador Claret autógyűjtemény- és múzeum számára. A következő közel három évtizedet a Patrol itt töltötte, teljes körű restaurálásának ötlete pedig 2014-ben vetődött fel.
A romos állapotban lévő Nissant egy nyolcfős csapat vette kezelésbe és a korabeli műszaki leírások, valamint az alkatrészek szerencsés fellelése után közel 2,5 év munkájának eredményeként sikerült korhű módon felújítani, majd születésének 30. évfordulóján újból elvitték a szaharai dűnék közé. A restaurálás költségeit a Nissan „Performance Innovation” alapjából fedezték, melyből az ehhez hasonló projekteket finanszírozza a márka.
Az 1987-es Párizs–Dakar ralit teljesítő Nissan Patrol Fanta Limon versenyautó műszaki jellemzői:
Motor: négyhengeres turbódízel
Hengerűrtartalom: 2800 cm3
Teljesítmény: 146 LE
Tömeg: 1600 kg
Végsebesség: 150 km/h
Versenyek és eredmények:
Év |
Verseny |
Pilóta |
Navigátor |
Eredmény (összesített) |
Eredmény (dízel) |
1986 |
Tunis Rally |
Miguel Prieto |
Xavier Juvanteny |
4. |
1. |
Baja Aragón |
Miguel Prieto |
Julio Vazquez |
3. |
1. |
|
Raid Pharaons |
Miguel Prieto |
Ramón Termens |
1. |
1. |
|
1987 |
Párizs–Dakar |
Miguel Prieto |
Ramón Termens |
9. |
1. |
via Nissan press