fbpx

Amikor a Toyota középmotoros családi terepjárót épített

Duna Auto

MasterAce, TownAce, Model F, Space Cruiser, Tarago: annak idején a világ különböző piacain változatos neveken ismerték ezt a Toyotát, cikkünkben is vegyesen használjuk majd mindegyiket. A modell eredetileg a hetvenes évek derekán jelent meg, ám virágkorát egy évtizeddel később érte el. Ihletet Európából kapott a japán vállalat a Model F megépítéséhez, ám az alapelképzelést már saját tudása szerint tökéletesítette: az egyenlőtlen tömegeloszlást és magas csomagtérperemet eredményező farmotor helyett közvetlenül az első tengely mögé építette be az erőforrást, ami mély tömegközépponttal és az A-oszlop mögött gyakorlatilag teljesen sík padlóval ruházta fel a kompakt autót.

Ez a két jellemző alapvetően meghatározta a modellcsalád népszerűségét. A rendkívül kompakt karosszéria akár nyolc utasnak biztosított férőhelyet. Mivel a speciális építésmódból adódóan a hátsó kerékdobok minimális mértékben nyúltak be a beltérben, mindezt rövid tengelytáv mellett is meg lehetett valósítani: az első generációs modell mindössze 399 centiméter hosszú volt, csupán 2195 milliméteres tengelytávval. A harmadik sori üléseket összehajtva tágas csomagtartót, az első két üléssort síkba döntve fekvőhelyet kínált a parányi utazógép, amelyet különféle, 64 és 93 lóerő közötti benzin és dízelmotorokkal gyártottak.

1982-ben megérkezett a TownAce második generációja, és vele a legfontosabb újdonság, a Toyota Hiluxból átemelt összkerékhajtási rendszer. Ekkor tudott teljes mértékben kibontakozni a magas padló, a rövid tengelytáv (2235 milliméter) és a mélyen elhelyezkedő motor kombinációja: a mókás kis jármű, amelynek hosszúsága még ekkor sem érte el a 4,5 métert, elképesztő offroad-manőverekre volt képes, akár nagy presztízsű, drága, túltenyésztett terepjárókat is megszégyenítő módon birkózott meg az akadályokkal.

Támogass minket! https://retrovasak.hu/wp-content/uploads/RetroVasak-tamogatas-High-Quality.jpg

Ezt persze kevesen használták ki, de az akkorra már akár 115 lóerős motorral kínált, háromféle tetőmagassággal, nyitható panoráma üvegtetővel rendelhető modellt ideális kiránduló autóvá tette az összkerékhajtás és a kifinomult futómű (kettős keresztlengőkaros első és multilink hátsó felfüggesztés, valamint 1988-tól a japán belpiacos modelleken adaptív lengéscsillapítás) párosítása. A Toyota még egy luxusverziót is épített ebből a túraautóból: a MasterAce Surf kétféle tetőmagasságot kínált, dupla nyitható napfénytetővel. A japán piacon színes televíziót és hűtőszekrényt is rendelhettek az ügyfelek, ennél is ötletesebb volt az emeletes ágy opciója, amivel négy személy számára biztosított alvóhelyet a parányi modell – a kiforrott összkerékhajtásnak köszönhetően akár egy hegytetőn is.

1991 Toyota Previa

A Space Cruiser sikerszériájának az emissziós normák szigorodása és a Toyota erre adott válasza vetett véget. Az 1990-ben megjelent Estima/Previa ikerpáros modernebb formában és kivitelben valósította meg a 15 évvel korábban kitalált műszaki konfigurációt.

RetrovasakTV

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb