BMW M1 – versenypályára született
Sok legendás BMW modellt fel lehetne sorolni, de talán ezek közül is kiemelkedik az M1. A márka egyetlen középmotoros autóját nem hétköznapi furikázásra találták ki, sokkal inkább a pályára szánták.
Az E26-os gyári kóddal ellátott BMW fejlesztését még 1976-ban kezdték el, a kifejezetten erre a darabra fókuszáló tervezőcsapat célja pedig nem titkoltan az volt, hogy az akkoriban nagyon erős Porschét beérjék az autósportok terén. Az M1-et végül egy évvel később mutatták be a Párizsi Autószalonon, majd 1979-ben kezdődött meg a gyártás. Hatalmas szükség volt erre a csodagépre, jól példázza ezt az állítást, hogy elképesztő lendülettel fogtak bele a munkába, amelyben kissé meglepő módon a Lamborghini és az ItalDesign is nagy szerepet kapott. Utóbbi hívta életre az M1 formáját, a Lamborghinivel azonban nem ment zökkenőmentesen az együttműködés. Az akkoriban anyagi problémákkal küszködő olasz gyártónak a karosszéria, a futómű és a kész példányok összeszerelése lett volna a feladata, ám mindössze hét darabbal tudtak elkészülni, a rengeteg csúszás miatt a BMW végül hazai cégre bízta a további munkákat.
A Baur-al már könnyebben mentek a dolgok, ők szerelték végül az M88 kódjelű, 3,5 literes motort is, melynek az utcai változata 277 lóerős volt és 260 km/órás végsebességgel rendelkezett. A kézzel készült alkatrészek, a munkafolyamatok kiszervezése miatt azonban lassabban haladt a munka, mint ahogy azt eltervezték. 1981-ig mindössze 456 darabot sikerült elkészíteni a betervezett 800 helyett. Ennek is köszönhető, hogy az M1 ára manapság nagyjából százezer eurónál kezdődik. A kész példányokból egyébként mindössze 56 darab volt utcai változat, a többi versenypályára készült.
A Procar nevet viselő versenyszéria mellesleg külön az M1-ek miatt született, hamar rájöttek ugyanis, hogy a BMW sebessége és stabilitása miatt ideális pályaautó. A sorozat hatalmas siker lett, igazából ez mentette meg és tette legendássá az M1-et, amely bizony előtte a kudarc szélén egyensúlyozott. A közönség imádta a szériát, neves F1-es pilóták (Niki Lauda, Nelson Piquet) pattantak át a BMW-be, és egyetlen szezon alatt halhatatlanná tették a középmotoros gépezetet. Kevésbé fényes történet az M1 ralikarrierje, ahol azonban nem sikerült a várt szereplés, az autó méretei és a ralipályák sajátosságai miatt nem jöttek a sikerek.
A nehézségek ellenére az M1 mégis emelt fővel vonulhatott be az autózás történelemkönyvébe, és biztosak lehetünk benne, hogy még sokáig emlegetni fogják a sportautók kedvelői.
Bense Róbert