fbpx

Fiat 128 – laza olasz vadulás

Az itáliai autógyártás egyik legjobban eltalált modellje közel fél évszázada született meg, ami már-már matuzsálemi kornak számít, mégis akkoriban maga volt a modern autó. A Fiat 128 több volt, mint egy csinoska járgány. Egyszerre volt stílusos, strapabíró, hasznos és sportos. Egyértelműen korát megelőzve hódította meg az öreg kontinenst és lett belőle valódi legenda.

fiat-128-3p-06

Az olasz gyártó a Cinquecento sikerein felbuzdulva újabb slágerszériát dobott piacra, méghozzá egyből az ötszázas mellé, kissé szembemenve magával, hiszen a kisautó ekkoriban nagyon népszerű volt. A merész lépésből végül nagyon is jól jött ki a Fiat, a 128-as elnyerte az Év Autója címet, a szakértők, kritikusok véleménye szerint előremutató gépezetet sikerült alkotniuk a tervezőknek. A Fiat ebben a típusban használta először az új fejlesztésű SOHC-motort, mely alumínium hengerfejet kapott, a vezérműtengely pedig felül kapott helyet és bordázott szíj hajtotta. Ezeket az erőforrásokat csaknem tíz évvel később kezdték csak alkalmazni a nagy európai gyárak. Emellett a különböző hosszú féltengelyek is újdonságnak számítottak, ennek köszönhetően vált lehetővé, hogy a motort és a váltót egymás mellé építhessék.

A Fiat 128 eleinte szedán és kombi kivitelben, 1.1-es motorral volt kapható, 1971-ben a Rally fantázianevű típus azonban már 1.3-as erőforrást kapott. Nem sokkal később érkezett a Sport Coupé, amely a kisebb és a nagyobb teljesítményű motorral is elérhető volt, talán az újító szándék mellett a sportos kivitel lett a másik jelentős fegyvertény. 1972-ben új hűtőrácsot kapott a modellcsalád, négy évvel később pedig teljesen megújult a széria. Az új lökhárítók, lámpák, a belső változtatások, az átalakított erőforrások ismét löktek egyet a 128 megítélésén.

Ráadásul ekkoriban már lehetett azt is mondani, hogy rettentően strapabíró a típus, váltója és motorja is örök életű volt, szinte minden körülményt bírt az autó, ami megint a Fiat malmára hajtotta a vizet, ennek tudatában aztán egyre többen akartak 128-ast birtokolni.

vandijk1

Azonban, ahogy ez sajnos lenni szokott, az új modellek kezdték kiszorítani a korábbi gyártmányokat, szépen lassan kivonultak a különböző modellvariánsok a piacról. 16 év alatt több mint hárommillió példányt adtak el a 128-as Fiatból, melynek a gyártását végül 1985-ben fejezték be. A típus Zastava 1100 néven folytatta életét, a jugoszláv gyár szériája sikeres volt a keleti blokkon belül.

Kapcsolódó tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

'Fel a tetejéhez' gomb