A kiválasztott- avagy egy Riga 22 veterán minősítése
Történetünk 2009-ben kezdődik, ekkor vásárolja meg Katonka Balázs ezt a piros-fehér Riga 22-est. A motorban kicsivel több, mint 600 km volt, meglehetően jó állapotnak örvendett. A kevés futásteljesítmény viszont annak volt betudható, hogy a motorját sikerült ez alatt a csekélynek mondható táv alatt is „széthajtani”, így az majdcsak teljes felújításra szorult.
Új főtengelyt, csapágyakat, szimeringeket kapott a motor és ezzel ismét visszanyerte régi önmagát. Ez a motor volt a Katonka-gyűjtemény azon darabja, ami ugyan a „best-of-ban” állt, ám mégis néha útra kelt. Néhány helyet megjárt már a kismotor, hozzá kell tenni, hogy mindenféle hiba nélkül. 2017 nyarán, -amikor a Riga Klub ellátogatott a hajdúszoboszlói Kamion Találkozóra- fogalmazódott meg egy olyan gondolat, hogy mi volna, ha megpróbálnánk egy muzeális minősítést, hiszen ez a motor valóban megérdemli. Ezen gondolat egészen 2018 februárig érlelődött, ugyanis ekkor határoztuk el, hogy megvalósítjuk a tervünket.
Ebben az időpontban legközelebbi település, ahol minősítési időpont volt, az egri Magyar Autóklub volt, így Wartburg, utánfutó, rajta pedig az R22 kombinációval indultunk neki a kisebb túrának nevezhető útnak. Az idő nem volt valami kellemes, csapadékos nap volt, de ez sem tudta elrontani a kedvünket. A regisztrálás után már következtünk is; bevittem a motort a „vizsgálótérbe”, ahol felettébb pozitív véleményekkel fogadtak.
Több bizottsági tagnak is ifjúkori emlékeit hozta vissza a kis piros-fehér szovjet moped, kinek jó, kinek kevésbé jó élményekkel. A szempontokon tüzetesen végighaladva megállapították a jármű muzeális jellegét, így megkapta a Muzeális Jármű Regiszter táblát, egyben ez azt jelentette, hogy megszületett Magyarország első veterán minősített Rigája.
Kathi Balázs