Pente 600 – ígéretes apróság
Pentelényi János négyszemélyes kisautója sajnos a politika áldozata lett, pedig annak idején a konkurens modellek olcsóbb alternatívájaként beszéltek róla. Már elődje, a Pente 500-as is hasonló lehetőségek elé nézett, a korabeli lapok mind a tervezett, 5000 forintos árát, mind a menettulajdonságait dicsérő szavakkal illették. Az 1947-ben bemutatott Pente 500 kétütemű, 500 köbcentis, 15 lóerős motort kapott, és csupán 560 kilogrammot nyomott. Továbbfejlesztett változatára mindössze egy évet kellett várni, az új Pente már 600 köbcentis, 18 lóerős motorral lett ellátva, a kényelmi szempontokat figyelembe véve pedig a karosszériát is átalakították. A kis farmotoros 90 km/órás maximális sebességre volt képes, és egy ideig úgy festett, hogy valóban lehet jövője a magyar konstrukciónak.
Egyetlen próbakocsi készült, ezt maga a tervező használta, és közel 100.000 kilométert tett meg vele, mielőtt elpakolták volna egy raktár mélyére. Ennek persze oka is volt, a párt ugyanis nem támogatta a tömeggyártás beindítását, a KGST 1949-es megszületésével pedig végképp elveszett az esély, a leosztott lapok közé nem férhetett be a Pente 600-as létezése. Pentelényi János pályafutása azonban tovább ívelt felfelé, a Csepel Autógyár főkonstruktőreként, és a tervezői intézet vezetőjeként számos fontos projektben vett részt, a hazai járműgyártást tekintve elvitathatatlanok az érdemei.
A Pente márkanevet nézve szerencse a szerencsétlenségben, hogy a prototípus megmaradt az utókornak, sőt, a Közlekedési Múzeum állandó kiállítási tárgyai közé tartozott, ám annak újranyitásáig is lehet néhol látni, mi például az idei AMTS-en kaptuk lencsevégre a legendás kisautót.
Bense Róbert