Tuning Simson, avagy mitől ideges a szomszéd
Egy szép, tavaszi szombaton jött a vízválasztó ifjú életemben. Ugyanis az a megtisztelés ért, hogy Tibor, tapasztalt Simson tuningos haverom próbakörre átadta féltett motorkerékpárját. Induláskor kapásból beégtem, merthogy kis gázzal akartam elindulni ami kis lendkeréktömeg mellett lefulladáshoz vezet.
Második próbálkozásra határozott gázadással meglőttem a forgós kétüteműt és küzdve a nyeregben maradással, erősen kapaszkodtam a kormányba. Mire felkapcsoltam ötödik fokozatba a könnycseppjeimtől szétázott a bukósisak. Pár percig élvezkedtem a két keréken guruló lélekvesztőn. Majd a megállást követően remegő lábakkal nyugtáztam,hogy ez piszok jó és kell egy hasonló nekem is. Tibi lelkesen biztatott és megígérte, hogy segít a tuningban.
Lelkendezve átépítési, felújítási alapot kerestem, természetesen S51-est. Kisvártatva ismerőstől sikerült vásárolnom egy 1985-ös évjáratú, első tulajos, gyári N-es modellt. Kétségtelenül jó kiindulási alap volt, de a pincében lévő párás levegő azért erősen megcsúfította eredeti kék fényezését.
Ambícióval töltve elkezdtem a teljes felújítást, a paripát darabokra szedtem és az alkatrészeit fényezőhöz vittem. Egy héten belül gyönyörűen újrafújt elemeket kaptam vissza. Természetesen gyári színkombinációt kapott, a tank oldaldekni ,,bilikék, strandkorlátkék, ifakék” – vagy egyéb jelzővel is ismerjük – árnyalatot kapott, a sárvédők, felnik pedig selymes, metálszürkék lettek. A váz és elemei fényes feketében csillogtak. Az első teleszkópszárai annyira korrodáltak voltak, hogy cserélni kellett mindkettőt. A váz újra lett szilentezve, kormánycsapágy és egyéb fontos alkatrészek cserélve lettek.
Szépen türelmesen összeépítettem és még az eredeti bontatlan blokkal pöfögtem vele. Ekkoriban még nem volt rutinom motorblokk tuning terén így ezt a precíz munkát Tibire bíztam. Az alap egy S53-masból származó öntvény volt ami nagyobb hengerperselyhez lett felmarva. Új sport főtengelyt, kuplungot, csapágyakat, szimeringeket és egy viszonylag erős hengerszettet kapott. Jó szokásomhoz híven ennél a projektnél sem spóroltam a minőségi alkatrészeken.
Ennek és Tibibá szakértelmének köszönhetően a mai napig nem sikerült meggyilkolnom a motort. (Barátaim szokták mondani, hogy nekem csak 2 állású a gázmarkolat, On és Off opciók közül lehet válogatni….nem alaptalanok eme vádak). Mikor elkészült az új „szív” hazahoztam és izgalomtól fűtve beszereltem. Akkor még Mikuni karburátor etette és Vrezón keresztül távozott a kékes füst, no meg nem kevés decibel…. Sikeres volt az operáció és be kell vallanom, hogy nem számítottam arra,hogy ilyen erős, fürge csikó lesz.
Járatni kezdtem a környező kis forgalmú utakon, de valahogy az a fránya csuklóm mindig koppig húzta a gázt. Amikor felraktam a 100-as beosztású kilométerórát, könnyedén túlpattant a skálázáson a mutató. A Mikuni-t idővel bvf20 majd véglegesen Pannonia P20 karburátor váltotta. A gyújtás kezdetben gyári tirisztoros volt, ami nagy lendkeréktömegnek köszönhetően nyomatékossá tette az N-esem, de nem meglepő módon nem bírta a magas fordulatszám tartományt így most már Ducati Energia a szikragyáros.
Amatőr versenyen is részt vettem vele amiben bizonyította mozgékonyságát és erejét. Édesapám is kipróbálta a Sámsont, mit ne mondjak a kettesben való egykerekékre ugrással az ő szimpátiáját is elnyerte. Anno tinédzser korában egy új S51N-essel kezdte motoros pályafutását. Gyárilag az én 1985-ös motorom már új, nagybetűs tankmatricával készült, de az ő motorjának a tiszteletére kisbetűs, sárga tankmatricát ragasztottam fel.
Pozitívumként említhető viszonylag elenyésző fogyasztása, mivel minden viszonyítási alap kérdése, így a T55-ös harckocsi 90 literes fogyasztásához képest a Sámson 8 literes fogyasztása alacsonynak tekinthető. Keverési arány 1:20-1:30, Fuchs Racing 2T olajjal.
Szó mi szó, azért finom használatom ellenére a hajtókar a lila 50 árnyalatában virított és a felső tűgörgős kosarat is 15 darabban szedtem ki(sajnos valószínűleg hamisítvány Ina-görgőt vásároltam véletlenül). Szerencsére a dugattyú hézagolók nem engedték, hogy elszabaduljon a pokol így csak egy új tűgörgőt kellett beszerelnem.
Minden nagymotoros elismerően tekintett bilikék ,,rakétámra”, rengetegen megdicsérték a felújítás minőségét, a motor hangját, teljesítményét. Azonban van aki nem díjazta tuningolt Simsonomat, mégpedig az utcánk lakosai…nem tudom megérteni miért?!?
Lőrincz Marcell