Versenyautó helyett rendőrségi jármű lett a Wartburgból
Versenyautó helyett rendőrségi jármű lett a Wartburgból
A Wartburg 353-at 1966-tól 1988-ig gyártották. A maga 22 évével ez a típus a leghosszabb ideig gyártott darab. Ezt a civilről rendőri fokozatra lépő kocsi 1973-ban látott napvilágot, második szériás standard 353-asként. Hogy milyen átalakulásokon ment keresztül a kelet-német járgány, arról Szolcsák Tamást, az autó tulajdonosát faggattuk.
Miért pont Wartburg?
- Korábban volt egy púpos Wartburgom, de azt megvette a múzeum, ezért úgy éreztem, pótolnom kell a retrokocsi készletet. Ezt a 353-ast Békéscsabán vettem, ahol 20 éven keresztül felbakolva, száraz garázsban volt tárolva.
Ezek szerint szinte nem is használták a kocsit?
- Pontosan: mindössze 40 ezer kilométer van benne. Ennek ellenére poros, piszkos állapotban vettem át, viszont már akkor átláttam a koszon, és tudtam, hogy csiszolatlan gyémántot találok.
Vagyis csiszolatlan rendőrautót. Feltételezem nem felmatricázva, villogóval vásároltad.
- Civil köntösben, fehér színben vásároltam meg. Ezután azon dilemmáztam, hogy vagy versenyautót, vagy rendőrkocsit csinálok belőle, kelet-német mintára. Végül az utóbbi mellett döntöttem. A fehér alapszín megmaradt, erre gyártattam dekoratőrrel zöld fóliát, végül felmatricáztam, és beszereztem új villogókat, hogy teljes legyen a hatósági összkép.
Csak úgy csillog-villog a króm rajta. Mekkora bűvészmutatványt igényelt?
- Az idő megkímélte a króm nagy részét, így sok dolgom nem volt vele. A dísztárcsákat cseréltem, felniket pedig homokfúvóval lefújattam, hogy biztosra menjek. A kilincsen és a felniken eredeti a krómozás. A gyári fényezés jelentősen megkopott, ezt kellett kozmetikázni, hogy feltornázzam a Wartburg küllemét. Belül is volt dolgom, hiszen egy teljes belső tisztításon esett át a kocsi, valamint a kárpitot fel kellett újítani.
Az évtizedek milyen nyomot hagytak a műszaki adottságokon?
- A gyertyákat, a megszakítókat, fékolajat, munkahengert és más kisebb-nagyobb tartozékokat cserélni kellett, a motorhangolás sem maradt el – gond nélkül átment a műszakin. Az előző tulajdonosnak köszönhetően ismerem alfától omegáig az autó történetét. Képzeld, nemcsak az összes szervizszámla, de még a buszjegyek is megvannak, amikkel a Wartburg korábbi gazdája elment a szerelőhöz.
Az eredmény magáért beszél, abszolút gyári kinézete van a Wartburgnak.
- Ez volt a cél. Szerencsére rozsdamentesen vehettem át, ami sok munkától megkímélt. A szépségéhez hozzájárul, hogy nemcsak a dísztárcsákat, de a gumikat is cseréltem, valamint az évek során hullámossá vált ajtó lemezt is helyrepofoztam.
Tudtad?A Kelet-Németországban gyártott Wartburg 353-ból 1 millió 125 ezer darab készült, ötajtós kombi, kétajtós pick-up és négyajtós szedán variációban. Az 1966 és 1988 között gyártott típus 12 másodpercre alatt érte el a 100 km/órás sebességet, végsebessége 134 km/óra a gyári leírás szerint. |
Köszönet Szolcsák Tamásnak
Fotók: Kajári-Hamar Ágnes
Videó: Kajári Zoltán
Cikk: Imrényi Dániel