fbpx

Versenyautó helyett rendőrségi jármű lett a Wartburgból

wartburg 353

Versenyautó helyett rendőrségi jármű lett a Wartburgból

A Wartburg 353-at 1966-tól 1988-ig gyártották. A maga 22 évével ez a típus a leghosszabb ideig gyártott darab. Ezt a civilről rendőri fokozatra lépő kocsi 1973-ban látott napvilágot, második szériás standard 353-asként. Hogy milyen átalakulásokon ment keresztül a kelet-német járgány, arról Szolcsák Tamást, az autó tulajdonosát faggattuk.

wartburg 353

Miért pont Wartburg?

  • Korábban volt egy púpos Wartburgom, de azt megvette a múzeum, ezért úgy éreztem, pótolnom kell a retrokocsi készletet. Ezt a 353-ast Békéscsabán vettem, ahol 20 éven keresztül felbakolva, száraz garázsban volt tárolva.

wartburg 353

Ezek szerint szinte nem is használták a kocsit?

  • Pontosan: mindössze 40 ezer kilométer van benne. Ennek ellenére poros, piszkos állapotban vettem át, viszont már akkor átláttam a koszon, és tudtam, hogy csiszolatlan gyémántot találok.

wartburg 353

Vagyis csiszolatlan rendőrautót. Feltételezem nem felmatricázva, villogóval vásároltad.

  • Civil köntösben, fehér színben vásároltam meg. Ezután azon dilemmáztam, hogy vagy versenyautót, vagy rendőrkocsit csinálok belőle, kelet-német mintára. Végül az utóbbi mellett döntöttem. A fehér alapszín megmaradt, erre gyártattam dekoratőrrel zöld fóliát, végül felmatricáztam, és beszereztem új villogókat, hogy teljes legyen a hatósági összkép.

wartburg 353

wartburg 353

Csak úgy csillog-villog a króm rajta. Mekkora bűvészmutatványt igényelt?

  • Az idő megkímélte a króm nagy részét, így sok dolgom nem volt vele. A dísztárcsákat cseréltem, felniket pedig homokfúvóval lefújattam, hogy biztosra menjek. A kilincsen és a felniken eredeti a krómozás. A gyári fényezés jelentősen megkopott, ezt kellett kozmetikázni, hogy feltornázzam a Wartburg küllemét. Belül is volt dolgom, hiszen egy teljes belső tisztításon esett át a kocsi, valamint a kárpitot fel kellett újítani.

wartburg 353

wartburg 353

wartburg 353

Az évtizedek milyen nyomot hagytak a műszaki adottságokon?

  • A gyertyákat, a megszakítókat, fékolajat, munkahengert és más kisebb-nagyobb tartozékokat cserélni kellett, a motorhangolás sem maradt el – gond nélkül átment a műszakin. Az előző tulajdonosnak köszönhetően ismerem alfától omegáig az autó történetét. Képzeld, nemcsak az összes szervizszámla, de még a buszjegyek is megvannak, amikkel a Wartburg korábbi gazdája elment a szerelőhöz.

wartburg 353

Az eredmény magáért beszél, abszolút gyári kinézete van a Wartburgnak.

  • Ez volt a cél. Szerencsére rozsdamentesen vehettem át, ami sok munkától megkímélt. A szépségéhez hozzájárul, hogy nemcsak a dísztárcsákat, de a gumikat is cseréltem, valamint az évek során hullámossá vált ajtó lemezt is helyrepofoztam.

wartburg 353

wartburg 353

wartburg 353

Tudtad?A Kelet-Németországban gyártott Wartburg 353-ból 1 millió 125 ezer darab készült, ötajtós kombi, kétajtós pick-up és négyajtós szedán variációban. Az 1966 és 1988 között gyártott típus 12 másodpercre alatt érte el a 100 km/órás sebességet, végsebessége 134 km/óra a gyári leírás szerint.

 

Köszönet Szolcsák Tamásnak

Fotók: Kajári-Hamar Ágnes
Videó: Kajári Zoltán
Cikk: Imrényi Dániel

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb