fbpx

XV. Oldtimer Show!

A Covid okozta járványhelyzet ellenére idén is megrendezték az Oldtimer Show-t. És milyen nagyszerű volt!

Az elmúlt hónapokban többször is eltolták az Oldtimer Show időpontját, már-már azt hihettük, hogy végül elmarad. Szerencsére a szervezők mégis lehetővé tették, hogy idén 15. alkalommal csodálhassunk meg ritka és különleges autókat, motorokat és egyéb járműveket.

MG sportautó, fényez bordó fényezés, elölnézet, oldalról döntve, balról, felülről lefelé fotózva

1950 Studebaker pedálos kisautó, türkiz, elölnézet, oldalról döntve, balról, alulról felfelé fotózva

A látogatók 2020. október 9. és 11.-e között több mint 100 veterán járművet csodálhattak meg a budapesti Magyar Vasúttörténeti Parkban. A kiállított járművek között szerepeltek Packardok, Volvo Amazonok és egy Angyal Volvo, egy mentőautóvá alakított Nysa és rendőrautó feliratos Moszkvics is. A kiállítás sokszínűségéhez sokat hozzátettek az autó és busz makettek, illetve a fenti képen látható pedálos kisautó is, amit bár az ismertető tábla „pedálos Moszkvics”-ként tűntetett fel, megjelenése egyértelműen egy 1950 és 1951 között gyártott Studebakerre hajaz.

Szociautós kiállításrész, Ladák egy sorban, elölnézet, oldalról döntve, balról, felülről lefelé fotózva

A filmekből ismert autócsodák mellett a látogatók olyan típusokat is megtekinthettek, amik a KGST útjait koptatták. Közéjük tartozott a Zsigulik és Ladák több típusa, illetve a pár évtizeddel idősebb kelet-német álomautó, a Púpos Wartburg, vagy a kéttónusú festéssel rendelt 600-as Trabant.

Ami engem is meglepett, hogy egy-két kisbuszt is kiállítottak, melyek restaurációja minden bizonnyal hosszadalmas és költséges projekt volt. A fenti kép hátterében például egy gyári minőségűre felújított Latviját láthatsz, ami mellé egy Zaporozsecet állítottak – meg kell, hogy mondjam, nem hittem, hogy a Szovjetunió legkisebb presztízsű személyautója ennyire szép és irigylésre méltó is lehet!

A kiállított KGST modellek között szerepelt a keleti blokk legkisebb autója, a Polski 126p is. Bevallom, én már óvodás korom óta nyíltan rajongom a típusért, így a stáb teljesen természetesen fogadta, hogy jelentősen nagyobb lelkesedést mutattam a kis kéthengeresért, mint mondjuk a fehér Jaguar E-Type-ért.

A kiállított Kispók egy kései, „nagy műszerfalas” példány volt, amiről még azt is hihetnénk, hogy amint elhagyta a Merkúr telepet, azonnal a Vasúttörténeti Parkba szállították! Annyit személy szerint hozzátennék, hogy a szervezők helyében én egy régebbi, króm lökhárítós – kúpos felnis – „kis műszerfalasat”, vagy 126p BIS-t állítottam volna ki, mivel Kispókos körökben azok számítanak különleges daraboknak.

1930-as évekbeli Packard All Weather Phaeton / Tourenwagen, kéttónusú fehér – piros, oldalnézet, jobbról

Ahogy fentebb írtam, a tömegtermelésű veteránok mellett ritka autócsodák is jelen voltak. Közéjük tartozott például a fenti képen is látható, 1930-as évekbeli Packard kabrió limuzin, korabeli nevén „phaeton” vagy „Tourenwagen”, ami a múlt század első felében a leggazdagabb konzervatív amerikai gyártók egyike volt.

Bár a Packard az 1950-es évek végén lehúzta a rolót, a cég öröksége a szocialista blokkban évtizedekig tovább élt. Ennek oka, hogy Sztálin Packard rajongó volt, s az első igazi szovjet pártvezetői limuzint, a ZISZ 110-est, a Packard 180-asról koppintották – amiből egy szintén jelen volt a kiállításon!

Kramer KL 130, türkiz traktor piros kerekekkel, elölnézet, oldalnézet, jobbról döntve, alulról felfelé fotózva

A fedett csarnok mellett a szabad ég alatt is parkolt pár klasszikus vas. A sínautóvá alakított GAZ-13 Csajkán túl a látogatók több veterán korú traktort is megtekinthettek, ráadásul két újszerű Ikarus is ki volt állítva. A kiállítás sokszínűségét tovább gyarapította, hogy nem minden járművet eredeti gyári paraméterei szerint újítottak fel. A tuning részlegnél például egy 1.1-es Trabantot tekintettem meg, melynek a kasztniján kívül semmi sem utalt az autó eredeti megjelenésére. Az utasterét a felismerhetetlenségig a „resto-mod” dominálta, váltója inkább hasonlított egy sportautó automata váltójára, mint egy hajdani Papír Jaguáréra. A ritka és különleges autók sorában szerepelt egy lilára fújt Nissan Figaró, mellette egy M21-es fehér Volga és egy Opel Kapitaen is, amit a német cég még az ’50-es évek Jet korszaka alatt szerelt.

Szuvenírekből sem volt hiány, szinte bármilyen autós kiegészítőt lehetett kapni. Én például egy Kispolszki mintás kulcstartót választottam, de bádogbögrék, makettek, képeslapok és párnák közül is lehetett válogatni.

1930-as évekbeli Mercedes kormánya és műszerfala, elölnézet, szemből

Összegzésképp azt kell, hogy mondjam, hogy a járványhelyzet nehézségei ellenére a kiállítás nagyon jól és gördülékenyen zajlott. A bemutatott járművek nem csak gyönyörűek voltak, de együttes jelenlétük kellemes, nosztalgikus kavalkádot alkotott.

Fotók: Háfra Zsolt
Cikk: Tarsoly Bálint

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb