A biztonsági öv története
A modern autók biztonsági felszereléseit ma már a végtelenségig lehetne sorolni, ám volt idő, amikor még az öv is újdonságnak számított. Ugorjunk vissza néhány évtizedet a biztonsági öv térhódításáig, amelynek emberek milliói köszönhetik életüket.
Mi történik, ha autóba ülünk? Automatikusan a biztonsági övhöz vezet a kezünk, az „okosabb” gépjárművek pedig még a sofőrt is figyelmeztetik, ha nincs bekötve. Ám a mozdulatsor elterjedéséhez rögös út vezetett, a technológia alapjainak megismeréséhez pedig hosszú éveket kell visszalapozni az autózás történelemkönyvében.
A gépkocsik forradalma rengeteg pozitívumot hozott magával, az utazás időtartamának rövidülése, a kényelem, az önállóság, mind-mind olyan tulajdonságok, melyek az autózás mellett álltak és állnak a mai napig. Azonban be kellett látni, hogy a közlekedésnek ezen formájának is léteznek veszélyes oldalai, melyeket komolyan kell venni. A huszadik század elején egyre többen ismerték fel az automobil előnyeit, ám elterjedésével a balesetek gyakorisága jelentősen növekedett. A harmincas években aztán a sarkukra álltak az amerikai orvosok és a kormánytól kértek segítséget egy olyan biztonsági rendszer kifejlesztéséhez és bevezetéséhez, amely megakadályozza, hogy az utasok baleset esetén kiessenek a járműből, vagy egyéb súlyos sérüléseket szenvedjenek. Ennek következményeként jelent meg az autókban a kétpontos biztonsági öv, más néven a deréköv, ami ugyan fontos előrelépésnek számított, a felsőtest védelmét tekintve azonban nem volt túlságosan hatékony. Sajnos ekkoriban a biztonság még nem számított olyan fontos tényezőnek az autógyártóknál (sem az embereknél, ugyanis kevesen rendeltek gépjárművükhöz biztonsági övet), mint napjainkban, ezért a további fejlesztésekre még sokáig várni kellett.
A következő fordulópont az ötvenes években érkezett, tragédiákkal tarkított évtizedek kellettek ahhoz, hogy végre komolyabban elkezdjenek foglalkozni a fennálló problémával. Azonban ekkorra a Volvónál már hatalmas hangsúlyt fektettek a biztonsági fejlesztésekre, 1958-ban pedig szabadalmaztatták a Nils Bohlin által megalkotott hárompontos övet, amely az autózás történetének egyik legfontosabb biztonsági megoldásának számít mind a mai napig. Bohlin forradalmi találmányának hála a halálos balesetek kockázata jelentősen csökkent. Ám elterjedésében nagyban közrejátszott a Volvo nyílt szabadalma, minek köszönhetően a többi gyártó is beépíthette a V-típusú övet járműveikbe.
A Volvo P544-es típusa lett végül az első autó, amely a hárompontos övvel lett ellátva, a következő években pedig tesztek sorozata következett, melyek bizonyították a találmány hatását. A hatvanas évek vége felé közeledve a Volvo szakemberei egy, az Egyesült Államokban megrendezett közlekedésbiztonsági konferencián mutatták be eredményeiket, amelyek annyira meggyőzőek voltak, hogy 1968-ban a Bécsi Egyezmény előírta, hogy az új járműveket már csak biztonsági öv megléte esetén lehet értékesíteni, annak használatát pedig kötelezővé kell tenni. A törvényhozás hosszadalmas procedúráit ismerve nem meglepő, hogy a szabály számos országban csak jóval később lett bevezetve, hazánkban például 1976-tól lett kötelező az első biztonsági övek használata.
Azonban szerencsére egyre több országban ismerték fel az öv fontosságát, napjainkra pedig már nem férhet kétség ahhoz, hogy Nils Bohlinnak és a Volvónak rengeteg ember köszönheti az életét. Persze, mint már említettük, manapság már számos olyan rendszer található az autókban, amely csökkenti a sérülések mértékét, a hárompontos biztonsági öv még mindig a legfontosabb helyen áll!
Bense Róbert