fbpx

A T-bird és a V8-as vidéki limuzin – 1956 Ford Country Sedan

Az 1950-es évek hatalmas újításokat hoztak az amerikai gyártók életébe. Ekkor jelentek meg az ikonikus uszonyok, a rakéta formájú ütköző babák, és a Ford is ekkor nevezte el egy kombiját limuzinnak…

Az 1950-es évek hatalmas változást hoztak az amerikai autózás életébe. Ekkor kezdtek nőni a cirkálók uszonyai, váltak népszerűvé a rakétákat és repülőket mintázó díszek és kaptak szárnyra az egy modelléves formatervek. 

További fontos, a korszakot meghatározó elem a Ford Thuderbirdök megjelenése. A típus hatalmas sikert aratott, a GT-k egyes részletei a Ford olcsóbb autóin is megjelentek. Persze a T-modell atyjának cége kihasználta a T-birdök népszerűségét, s a márka olcsóbb típusait a „Mennydörgésmadárra” való utalásokkal próbálta népszerűsíteni.

blank

De mi is az a Country Sedan és mi volt a szerepe a Ford kínálatában? A kifejezés magyarra fordítva annyit tesz: „vidéki limuzin/ szedán”. Bár kivitel szerint ez egy kombi volt, a névválasztás mégsem a véletlen műve. 

Az ’50-es évek az egyes cégek igyekeztek olyan típusjelölésekkel előállni, ami meghökkentette a korabeli közönséget – egyéni vélemény, de szerintem akkoriban az egyes modellek sokkalta vagányabb típusjelöléseket kaptak, mint ma. Ilyen például a Buick Roadmaster, „az utak mestere/ bajnoka”, vagy a DeSoto Firedome, a „tűzkupola”.

blank

blank

Visszatérve, a Country Sedan jelölés elsőként 1952-ben bukkant fel, mint a Customline kombi kivitele. 1955-ben önálló típussá vált és egészen 1974-ig gyártották. A cég legdrágább Country Squire kombiját követő modell volt. Az ’50-es években a két puttonyos szinte azonos megjelenéssel bírt. A formatervi különbség többnyire ki is merült abban, hogy a Squire-ök oldalát faberakással díszítették, nézd csak meg a két fentebbi képet: a kék egy ’56-os Country Sedan, alatta pedig egy ’56-os Country Squire kombit látsz.

blank

Az 1956-os modellévben a Country Sedan a legjobb ár-érték arányú kombik egyike volt. Megjelenése jól ábrázolta a kibontakozó autóipari űrversenyt, ráadásul 6 és 8 személyes kivitelben is rendelhető volt. Erőforrás és váltó terén sem szerénykedett: többféle sorhatos és V8-as motorral lehetett rendelni, ráadásul 3 és 4 sebességes kézi és automataváltók is szerepeltek a palettán. 

Ahogy fentebb már írtam, a Ford ki akarta használni a T-birdök sikerét, így egyes részleteit a kínálat olcsóbb változataiban is meg lehetett találni. A hasonló formaterven kívül például a Country Sedan legerősebb erőforrásai a T-birdben is megtalálható 4.778 és 5.115 köbcentis V8-asok voltak, amiket egy 3 vagy 4 sebességes kézi vagy 3 sebességes Ford-O-Matic automatával is lehetett párosítani.

blank

A képeken bemutatott példányt a Thunderbird 4.778 köbcentis motorjával szerelték, amit a 3 sebességes Ford-O-Matic automataváltóval párosítottak. Kettejük közös munkája 202 lóerő leadását tette lehetővé. 

Fogyasztás terén nem szerénykedett, mivel átlagosan 20,1 litert szürcsölt el 100-on. Cserébe 11,5 másodperc alatt gyorsult állóhelyből 100-ra, ami akkoriban egy elég jó érték volt! Ennél már csak egy erőteljesebb lehetőség létezett, ami az 5.115 köbcentis V8 és a Ford-O-Matic váltó segítségével 225 ló erejével dolgozott.

blank

Mit gondolsz, ha Te 1956-ban új családi kombit akartál volna venni, Te a Country Sedant választottad volna, vagy inkább a Chevrolet, Pontiac, Plymouth, Dodge vagy Studebaker kínálatában nézelődtél volna? Oszd meg Nekünk véleményed!

A típus fontosabb adatai röviden

Az alábbi adatok a cikkben bemutatott példányra vonatkoznak!

  • Márka és típus: Ford Country Sedan
  • Kivitel: csak kombi
  • Gyártási év: 1956
  • Formaterv használata: 1955 és 1956
  • Szállítható személye száma: 8
  • Motorelrendezés és térfogat: 4.778 ccm-es V8
  • Váltó típusa: 3 sebességes „Ford-O-Matic” automata
  • Maximálisan leadott lóerők száma: 202 LE
  • Maximálisan leadott nyomaték: 392 Nm
  • Csúcssebesség: 163 km/h
  • 0 – 100-as gyorsulás: 11,5 s 
  • Átlagfogyasztás: 20,1 liter / 100 km

cikk/fotók: Tarsoly Bálint

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb