fbpx

Austin Mini 1959-

Az Austin Mini egy brit kisautó volt, amit a BMC gyártott 1959 és 1968 között, továbbá az utódok még 2000-ig gyártották. A kisautó a ’60-as évek Angliájának ikonja volt. Igazi helytakarékos kocsi volt a keresztbe elhelyezett motorral, ami az első kereket hajtotta. Ez volt a világon a második kereszt motoros autó ( az első a Trabant volt). A kiskocsit Sir Alec Issongis tervezte és a gyártás a világ számos pontjában folyt. Először természetesen Angliában gyártották, később Ausztráliában, Spanyolországban, Belgiumban, Chileben, Olaszországban, Olaszországban, Máltában , Portugáliában, Dél-Afrikában, Uruguayban, Venezuelában, Jugoszláviában. A gyártás során háromszor történt modell frissítés.Több változat is készül, készült furgon, kupé, kombi és egy kis terepjáró változat is, ami a Mini Moke nevet viselte. A kisautók hamar ismertté váltak, mert a Cooper és a Cooper S változat kitűnő eredményeket ért el a Monte Carlo Rally-n 1964 és 1967 között megszerezték az első helyet. A legvégén kizárták, mert a fényszórók elhelyezését szabálytalannak gondolták. A min mint márkanév 1969-ben jött létre, hisze eddig csak az Austin egyik aujának volt a típusa, végül 1980-tól megint Austin Mini lett, 1988-tól pedig Rover Mini. A Mini gyártása több generációra is felbontható. A későbbi Minik már módosított hűtőrácsot kaptak, valamint az üvegszálas karosszériát. Azonban néhány probléma is adódott. Mivel a Chile-i piac nem volt nagy, ezért 1973-ban leálltok ott a gyártással és egy évvel később a Dél-Afrikai üzemet is bezárták. A legtöbb autó motorja 848 és 1275 ccm közötti volt. A ’80-as években már csak az 1275 ccm-es motorral gyártották. A ’80-as évek hoztak fordulatot. Már 1980-ban elkezdték fejtegetni, hogy leállnak a Mini gyártásával. Ugyan fejlesztgették a kocsit (pl alapfelszereltség lett a tolatólámpa). Már a ’70-es években kezdett csökkenni a népszerűség, hisz a hatchback kisautók közül a vetélytársak már sokkal modernebbek voltak (pl Ford Fiesta, VW Polo, Renault 5 stb). A modern kocsik ellenére továbbra is sokan vásárolták a Minit, hiszen egy egyszerű olcsó és nosztalgikus gépkocsi volt. Mikor 1980-ban megjelent az Austin Metro, elkezdték a Mini gyártását csökkenteni. A Mini 25. évfordulója 1984-re esett és akkor készült egy „Mini 25” limitált széria. Ennek az volt a célja, hogy a legmodernebb frissítéseket bemutassák a kisautón. A kisautó még mindig népszerű volt, mint a friss jogsisok első autója, vagy a kiskeresetűek kocsija. A gyártás végül 2000 októberében állt le, addigra már teljes műszerfalat kapott, valamit a vezető oldalra légzsákot. Ez a gépkocsit már kultikus autó, nem véletlenül. Ugyanis 1999-ben Az Évszázad autója címből a második helyre került a Ford T-Modell után és ezzel megelőzte a VW Bogarat és a Citroen DS-t. A 2000-es évektől kezdve még ma is gyártják a Minit, de már BMW alapokon.

Köszönjük Rankasz Dezsőnek az összefoglalót és a fotókat a retrovasak.hu – olvasói anyagok csoportból 🙂

 

ecotrex

Kapcsolódó tartalmak

'Fel a tetejéhez' gomb