Az 1,0 literes csehszlovák népautó: Škoda S100 | Villám Veterán
Az S100-asok igazi sikermodellek voltak, több mint 1 millió példány talált gazdára!
Az 1960-as években a csehszlovák autóipar számos fejlesztésen és bővítésen esett át. A Mladá Boleslav-i autógyárat jelentősen korszerűsítették, majd 1964-ben bemutatták az első farmotoros Škodát, az 1000MB modellt.
Az akkori KGST piac elérhető luxusát jelentő limuzin olyan sikeresnek bizonyult, hogy erősebb motorral 1100MB, illetve amerikai stílusú kupé kivitelben 1000 és 1100MBX néven is szerelték. A Škoda első faros sikermodelljét 1969-ig gyártották. Ebben az évben mutatkoztak be az utód S100-asok, amiket 1977-ig szerelték.
Az S100-as az 1000 és 1100MB utódja, egyben az első csehszlovák személyautó, amiből több mint 1 millió példányt adtak el. Ezt a kizárólag limuzin kivitelben rendelhető járművet kifejezetten kiskategóriás családi autónak tervezték, ami többek között abban is megnyilvánult, hogy a hátsó ajtókra gyerekzárat szereltek.
Erőforrás tekintetében egy lehetőség létezett. Ez egy 988 köbcentis, vízhűtéses, soros, 4 hengeres változat volt, ami 44 lóerő (32) kW leadást tette lehetővé. A váltásért egy 4 sebességes kézi padlóváltó felelt.
Természetesen a Škoda tervezői és mérnökei folyamatosan fejlesztették a gyártó palettájának kínálatát. Így született meg például a 100L, ami a 100-as egy jobban felszerelt változata volt, de belőle fejlődött ki a 110L, a 110LS, a 120S és 130RS is. Szintén e modell tervei alapján született meg a 110R, ami a KGST-piac egyik legvagányabb sportkupéja volt!
Ha részletesebben is érdekel a típus története, vagy megtetszett a fenti képen látható példány, olvasd el a róla szóló cikket, vagy less bele az alábbi videóba!
A típus fontosabb adatai röviden:
- Márka és típus: Škoda S100
- Gyártás helye és ideje: Mladá Boleslav, 1969 – 1977
- Kategória: Kiskategóriás családi autó
- Kivitel: Csak limuzin
- Szállítható személyek száma: 5 fő
- Motorelrendezés és térfogat: Soros 4 hengeres, 988 ccm
- Motor hűtése: Vízhűtéses
- Váltó típusa: 4 fokozatú kézi padlóváltó
- Elődök: Škoda 1000MB és 1100MB
Cikk: Tarsoly Bálint
Fotók: Bacsa Zoltán